بلاگ

درب های اتوماتیک

درب های اتوماتیک
درب

دستورات ایمنی درب اتوماتیک

محصولی که هم اکنون در اختیار شماست همواره مطابق با آخرین روشهای نوین طراحی شده است و جهت استفاده ، از استانداردهایی  پیروی می کند که در آن محدودیت هایی ار لحاظ قدرت و ایمنی رعایت شده است:

  • این محصول جهت استفاده و کارایی بیشتر بهتر است که در محیط های داخلی و سرپوشیده استفاده و نصب شود.
  • جهت نصب و راه اندازی بهتر است از افراد آموزش دیده و مورد تایید شرکت استفاده شود و در صورتی که نصب این سیستم توسط افراد غیر مجاز صورت گیرد، آسیب و ضرر و زیان وارده بر عهده شرکت تولید کننده نمی باشد.
  • بازرسی و تعمیر و نگهداری درب باید بطور منظم و در دوره های خاص صورت گیرد.
  • تغییرات و یا جایگزین کردن قطعات مربوط به این سیستم نباید بدون نظارت افراد متخصص صورت گیرد.
  • طی هیچ شرایطی نباید از افراد یا اشیا برای جلوگیری از بسته شدن درب استفاده نمود.
  • برق درب اتوماتیک نبایستی حتی موقع شب هم قطع گردد.

برای آشنایی با دیگر محصولات از جمله درب اتوماتیک، درب پارکینگ، درب شیشه ای، کرکره برقی، راهبند و غیره کلیک کنید.

نقشه مهندسی و پلان درب

اندازه گیری محل نصب (عرض و ارتفاع) و تطبیق محیط نصب با درب ساخته شده

ابتدا عرض و ارتفاع محل نصب درب را چک کنید . حتما اندازه گیری در عرض و ارتفاع حداقل در دو نقطه ی مختلف انجام گیرد و کوچکترین مقدار لحاظ گردد.

بررسی نمایید چه نوع بستر مناسبی را برای نصب میتوانید بر اساس شرایط محیطی فراهم کنید. وابسته به موقعیت شما میتوانید از جوشکاری یا رول بولت دستکها به دیوار استفاده نمایید.

بررسی نمایید چه مواد ساختمانی جهت سقف، کف و دیواره های کناری استفاده گردیده است.

زاویه و محل دقیق نصب را امکان سنجی نمایید.

از تراز بودن سطوح کف و دیوارها اطمینان حاصل کنید.

دستورالعمل نصب

اصولا دو روش بستر سازی می توانید برای نصب متصور شد که با انتخاب هر کدام میتواند نصب موفقی را تجربه کرد. لذا به شرح دو روش میپردازیم:

  1. نصب به وسیله پروفیل فابریک (P1)
  2. نصب بدون پروفیل فابریک که نیاز به آهن کشی و بستر سازی دارد .

نصب با استفاده از پروفیل فابریک (P1)

نصب درب توسط پروفیل فابریک(P1 ) چندین مزیت دارد که عبارتند از:

  1. عدم نیاز به آهن کشی
  1. افزایش قابلیت تطبیق محیط با شرایط نصب استاندارد
  2. عدم نیاز به کاور بیرونی
  3. افزایش زیبایی درب بعد از اتمام کار
  4. سهولت در نصب قطعات دیگر

پروفیل فابریک یا همان P1 را میتوان به صورت زیر نصب نمود:

نصب P1 توسط دستک های کناری:  

دستک های کناری  بستر مناسبی جهت نصب پروفیل P1 فراهم میکند.  ابتدا بایستی موقعیت مناسب نصب آن را مشخص سازید برای این کار کافیست ارتفاع لنگه ثابت بر حسب سانتیمتر را با عدد 3 جمع بزنید عدد حاصل ارتفاع لبه زیرین دستک کناری را مشخص میسازد .

پس از محکم نمودن دستک های کناری  بوسیله رول بولت یا جوشکاری با توجه به شکل زیر پروفیل فابریک را نصب نموده و پس از حصول اطمینان از تراز بودن آن توسط چهار عدد پیچ 33 میلیمتری اقدام به متصل کردن PG1 به دستک های کناری  نمایید. همچنین به یاد داشته باشید که قبل از نصب پروفیل فابریک حتما به تعداد لت های ثابت ، مهره ی ماژول درون ریل مهره تعبیه شده بر روی پروفیل فابریک (مطابق شکل زیر) قرار دهید .

نصب لت های ثابت                                                                   

در صورتی که نصب درب داخل دهنه انجام می گیرد باید جهت آببندی و ثابت  کردن لنگه های ثابت سمت دیوار ، پروفیل U شکل نصب گردد. لذا پروفیل U   شکل را از یک سمت به دنباله ی زیرین P1 و از یک سمت به دیوار متصل  کرده و پس از تراز کردن آن با استفاده از پیچ خودکار بر جای خود ثابت نمایید. 

در مرحله ی بعد دو فیکسچر در راستای لنگه ی ثابت روی زمین بوسیله ی پیچ های خودکار ثابت نمایید.

حال می توان لت ثابت را در راستای فیکسچر ها به داخل پروفیل U شکل هدایت کرد تا در جای خود ثابت شود. (مطابق شکل)همچنین جهت فیکس کردن بالای لت ثابت میتوان از فک های مخصوص آن استفاده کرد.(مطابق شکل)  

جاسازی ریل راهنما برروی پروفیل فابریک: 

 طبق شکل زیر پروفیل P3 یا همان ریل راهنما را بر روی لبه بالایی P1 جا اندازید.

ریل راهنما P3 را بوسیله چندین پیچ خودکار به ریل فابریکP1  متصل نمایید. فاصله پیچها از یکدیگر بیشتر از 03 سانتیمتر نباشد. همچنین در زمان سوراخ کاری و پیچ نمودن دقت نمایید که به سطح بیرونیP1  آسیب نرسانید چرا که در زیبایی سطح بیرونی تاثیر سوء دارد. لذا از پیچ و مته مناسب استفاده نمایید.

همواره به یاد داشته باشید که ریل راهنما را میتوانید بصورت یک تکه  یا دو تکه استفاده نمایید. در صورتیکه از ریل راهنما دو تکه استفاده  میکنید از هر دو سمت راست و چپ P1 به فاصله 5 تا 0 میلیمتر فاصله آزاد در نظر بگیرید و همچنین ضمن رعایت تراز نمودن هر دو تکه فاصله 2 سانتی بین دو ریل راهنما را نیز رعایت نمایید.

جهت استفاده از ریل راهنمای یک تکه کافی است از هر دو سمت راست و چپ P1 به فاصله 5 تا 0 میلیمتر فاصله آزاد در نظر گیرید .

نصب بدون پروفیل فابریک

در صورتی که جهت نصب درب به جای p1 از پروفیل قوطی آهن استفاده شود باید نکات زیر را (مطابق شکل ) رعایت نمود.

 شیوه نصب ریل قابل تعویض (P5) بهمراه لاستیک ریل

برای نصب پروفیل P5  ابتدا می بایست محل نصب آن را کاملا تمیز نمایید سپس لاستیک ریل را درون شیار مخصوص خود بر روی پروفیل 3P نصب و سپس پروفیل P5 را درون آن جا ساز کرد.

تصویر روبرو نمایی از ریل قابل تعویض(P5)و لاستیک ریل را در حال نصب در شیار مخصوص خود نشان می دهد.

نصب استوپرها و نگهدارنده PG5

استوپرها علاوه بر تعیین کورس بازشو لنگه های متحرک٬ وظیفه نگهداشتن ریل قابل تعویض( P5) و لاستیک ریل را روی ریل راهنما (P3) به عهده دارند. نحوه نصب نیز به این شکل می باشد که توسط دو پیچ و مهره آلن از زیر و یک پیچ آچاری از بالا٬ ریل راهنما (P3) و ریل قابل تعویض(P5) را به هم فیکس می نمایند.(تصویر روبرو)

باید توجه شود که استوپر ها از ابتدا محکم بسته نشوند و پس از تعیین میزان بازشو و زمانیکه لنگه های متحرکت در حالت بسته میباشند ٬ آنگاه استوپرها در جای خود توسط پیچ آلنی از زیر محکم گردند.این امر از تابیدگی ریل قابل تعویض جلوگیری کرده و در نتیجه لت های متحرک با اصطحکاک کمتری حرکت خواهند کرد.

 نصب غلتکها  

ابتدا می بایست پیچ تنظیم غلتک مرکزی  هانگر را کمی شل کرده و پس از جا زدن هانگر آن را به سمت بالا حرکت داده تا غلتک درون شیار خود روی ریل راهنما (P3) قرار بگیرد ، در این هنگام پیچ مذکور را محکم می کنیم. تصویر زیر هانگر را نصب شده روی ریل توجه داشته باشید هانگر بایستی بگونه ای fix گردد که با اشاره دست به روانی درون ریل اصلی) (PG3 به حرکت در آید.   راهنما (P3) نشان میدهد.

توجه داشته باشید هانگر بایستی بگونه ای fix گردد که با اشاره دست به روانی درون ریل اصلی PG3 به حرکت در آید.   راهنما (P3) نشان میدهد.

شیوه نصب پروفیل بین دو لنگه( P2 )

P2 یا پروفیل بین دو لنگه به اندازه باز شو درب برش خورده و همانطور که از نامش پیداست حد فاصل دو لنگه ثابت را پر می نمایید شیوه نصب آن به روش نشان داده شده در تصاویر زیر می باشد.

شیوه اتصال لنگه متحرک به غلتکها

جهت اتصال لت های متحرک به هانگرها  لازم است که مهره های فریم را درون پروفیل افقی لت متحرک نموده سپس به کمک پیچ های مخصوص به هانگرها متصل نمایید.

شیوه نصب ماژول موتور

ماژول موتور یا  P4 مطابق تصویر زیر روی شیار بالایی ریل راهنما P3 قرار میگیرد و محل قرارگیری آن بدین صورت می باشدکه مرکز ماژول با مرکز باز شو به روی هم قرار میگیرد.

شیوه اتصال تسمه موتور به غلتکها

روی تسمه موتور دوبازو آلمینیومی متصل شده که روی هر بازو 2 سوراخ وجود دارد .پس از قرار دادن ماژول موتور این بازو هایآلمینیومی توسط 2 پیچ آلنی به باله ، هانکر باله دار متصل می شوند.

شیوه نصب L ماژول

وظیفه L ماژول تثبیت ماژول موتور به روی ریل اصلی(3P)می باشد که توسط یک پیچ آلنی و دو پیچ آچاری مطابق شکل در دو طرف ماژول بسته می شود. تصاویر زیرL  ماژول را به صورت مجزا و نصب شده نشان می دهند .این قطعه علاوه به تثبیت ماژول موتور وظیفه بالانس نمودن این ماژول را به عهده دارد شما با استفاده از سه عدد پیچ تنظیم می توانید زاویه مطلوب خود جهت نصب ماژول موتور را مدیریت کنید.  

تست دستی لنگه های متحرک درب

از سمت داخل توسط دست لتهای متحرک را به سمت هم می فشاریم تا میزان تنظیم دولنگه متحرک را مشاهده نمایید.همچنین با این روش صحت تنظیم کورس باز شوی درب قابل بررسی است. در صورت عدم بالانس بودن از هر جهت  اقدام به تنظیم مجدد نمایید.

نصب لوازم جانبی

  1. نصب فیکسچر لت های متحرک: 

پس از تنظیم دقیق جایگاه لت های متحرک زمانی که درب در حالت بسته قرار دارد ، راستای پشت لت متحرک را بر روی زمین نشانه گذاری می کنیم. سپس درب را در حالت باز قرار داده ، راستای جلویی لت متحرک را بر روی زمین نشانه گذاری می کنیم .

فیکسچر باید در حد فاصل بین این دو خط بر روی زمین پیچ شود.

  1. نصب سنسور بین دو لنگه

پس از ایجاد دو سوراخ با متهٴنمره 8 در ارتفاع 03 سانتی متری حد فاصل زمین و نمدی خورهای  لنگه های ثابت ، سنسورهای بین دو لنگه را از سمت داخل به وسیلهٴچسب دو طرف طوری می چسبانیم که بر آمدگی های دایره ای روی سنسورها از سوراخ روی نمدی خورها بیرون بزند. دقت شود هنگام سیم کشی سنسور و جا زدن نمدی خورها طوری عمل شود که سیم سنسورها پاره نشود.

  1. نصب نمدی خور لت های متحرک:  

پس از نصب فیکسچر لت های متحرک ، می توان اقدام به نصب نمدی خور لت های متحرک کرد.

 شیوه اتصال کاور داخلی سیستم

ابتد ا می بایست لاستیک کاور را مطابق شکل در شیار تعبیه شده بر روی پروفیل P7 قرار داد و پس از کمی کشیدن آن جهت از بین رفتن چین و چروک احتمالی  ، اول و آخر آن را بوسیله ی انبر و یا ضربه مهر و موم کرده سپس   P6 وP7   را به یکدیگر متصل نماییم .فاصله بین دو پروفیل را  بوسیله پیچهای آلنی کوتاه به  یکدیگر پیچ نمایید.          

 

نحوه ی جا زدن کاور بر روی اپراتور نیز در شکل زیر نشان داده شده است.

جهت انجام تعمیرات و یا تنظیمات و برداشتن کاور می بایست کاور را حدود 03 درجه به سمت بالا چرخانده و با کمی هل دادن به سمت جلو کاور در همان حالت باقی می ماند.

برای پوشش بهتر بالای اپراتور ، همچنین برای افزایش تعداد براکت های کاور جهت محکم شدن نقاط اتکای کاور درونی ، می توانید از تکه های پروفیل 4P به همراه براکت تعبیه شده بر روی آن استفاده نمایید.

نصب چشم بیرونی

محل نصب چشم بیرونی ̋دقیقا در راستای مرکز بازشوی درب ، روی نمای خارجی ریل فابریک( P1) می باشد و در فاصله حدود 5 سانتی متری از کرانه بالایی ریل فابریک(P1)نصب میگردد. لازم است روی ریل فابریک(P1) علاوه بر سوراخهای پیچ شده برای نصب چشم یک سوراخ بزرگتر برای انتقال سیم چشم بیرونی تعبیه گردد به نحوی که پس از قرار دادن کاور مشکی رنگ چشم هیچ سوراخی مشاهده نشود. همچنین میتوانید موقعیت رادار را در خارج از درب بوسیله شابلون دریل مشخص و آنرا دریل کنید.

شیوه نصب چشم درونی

پس از نصب کاور داخلی درب را در حالت بسته قرار می دهیم .در راستای خط محوری بین دو لت متحرک سنسور داخلی(چشم درونی) را روی P6 نصب می نماییم که در واقع مرکز بازشوی درب خواهد بود.  

  • هموار سازی

منظور از هموار سازی این است که عملکرد سیستم را پس از اتصال به برق بررسی نماییم و اگر در باز و بسته شدن درب اتوماتیک خللی ایجاد شده باشد بر طرف نماییم بیشترین هدف در این مرحله راحتی باز و بسته شدن درب در حالت اتوماتیک است. به یاد داشته باشید در صورتی که سیم بندی مناسبی را انجام داده باشید مطمئنا به مشکلی در حال و آینده بر نخواهید خورد. لذا با کمی دقت زمان را برای خود در آینده و هزینه را در حال و آینده برای خود و مشتریانتان به ارمغان آورید .

  • کوتاهترین مسیر ممکن را برای سیم کشی انتخاب کنید.
  • ازشیارهای روی پروفیل های برای جای دادن سیمها استفاده نمایید .
  • سیم ها را طوری عبور دهید تا خللی در حرکت درب ها و هانگرها ایجاد نکند.
  • تست دستگاه )موتور( برای زمان طولانی تست عملکرد وانتهای کار
  • مطمئن شویدکه درب می تواندبه صورت کاملاً دستی بازشود
  • مطمئن شویدکه آنجا هیچ صدای اضافه ای وجودندارد.
  • مطمئن شویدکه پیچها کاملاًًمحکم هستند.
  • اتصال دادن منبع تغذیه وکارکردن استانداردموتور
  • منبع تغذیه رامتصل کنید.
  • موقعیکه موتور به منبع تغذیه برای اولین بار اتصال پیدا می کندویا restart می شود،موتور به طوراتوماتیک روشن می شودوشروع به کارمی کند. )به پیغامهایی که ازسوی نمایشگر پیام داده می شودتوجه کنید(.

هشدار:تست استانداردعملکرد:)حرکت درب درمسیر خود نباید مختل شود(.

هشدار: موقعیکه درب تحت کنترل حرکت نمی کند. برق وباتری راقطع کنید،سپس به نصابها و تعمیر کارها اخطاردهید.

  • تحویل به مشتری
  • عملکرد صحیح باز و بسته شدن درب را چک کنید.
  • سیستم رابه مشتری تحویل دهید.
  • عملکرد ودستورالعمل استفاده وایمنی با نکات خاص رابرای مشتری توضیح دهید. 
  • بایدیک کپی ازدستوالعمل عملکرد درب رابه مشتری بدهید.

تنظیمات نهایی و برنامه ریزی برای تست و روشن کردن صحیح دستگاه

  • بررسی کنید زمانیکه برق قطع است آیا درب توسط دست باز می شود.  
  • منبع تأمین کننده برق را قطع کنید و باتری را وصل کنید. چک کنیدکه آیا در را می توان بوسیله دست باز کرد.
  • بررسی کنید نیروی مورد نیاز برای متوقف کردن در از نظر بسته شدن در هر جهتی از153 نیوتن( 3335پوند-نیرو) تجاوز نکند.
  • بررسی کنید که آیا سنسور مادون قرمز در شرایط عادی کاری است.
  • چک کنید که آیا سیم کشی واتصالات تأمین برق درداخل یک محفظه سیستم قرارگرفته و در جایگاه خودمی باشند.

نحوه ی سیم کشی مدار کنترل مدل  VENUS

سوکت های شماره 1 و 2 و 3 مربوط به سنسور (چشمی) بیرونی می باشند، به نحوی که:

 سوکت  1 : سیم اکتیو سنسور بیرونی  سوکت  2 : GND  سنسور بیرونی   سوکت  3 : 22+  سنسور بیرونی

سوکت های شماره 4 و 5 و 6 مربوط به سنسور (چشمی)داخلی می باشند، به نحوی که:

سوکت  2 : سیم اکتیو سنسور داخلی   سوکت  5 : GND  سنسور داخلی    سوکت  6 : 42+  سنسور داخلی   سوکت های شماره 7 و 8 و 9  مربوط به سنسور میانی می باشند، به نحوی که:

سوکت  7 : سیم اکتیو سنسور میانی     سوکت  8 : GND  سنسور میانی    سوکت  9 :  42+   سنسور میانی   

سیم کشی و تنظیمات سنسورها:  

  • Zen  مدل  Bea  چشمی

 _ سیم سفید : اکتیو

(چشم بیرونی به سوکت 1 و چشم داخلی به سوکت 2 )

(_ چشمسیم  زرد و بیرونی به سبز : سوکت 2 GNDو  چشم داخلی به سوکت 5 )            

    _ سیم قهوه ای : 22+                                                  

(چشم بیرونی به سوکت 3 و چشم داخلی به سوکت 6 )           

طریقه ی باز و بسته کردن کاور چشمی نیز در شکل زیر نشان داده شده است:

  •  Zen safe  مدل  Bea  چشمی

این مدل از سنسور به صورت دوکاره طراحی شده به عنوان چشمی و سنسور مادون می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه ی سیم کشی:

 _ سیم سفید : اکتیو چشمی

(در صورت استفاده به عنوان چشم بیرونی به سوکت 1 )        

(در صورت استفاده به عنوان چشم بیرونی به سوکت 2 )       

_ سیم قهوه ای : 22+   

(در صورت استفاده به عنوان چشم بیرونی به سوکت 3 )     

_ سیم صورتی : اکتیو سنسور مادون                                                  

(سوکت 7 )                                                               

_ سیم بنفش : GND                                  

(سوکت 8 )              

 

طریقه ی تنظیمات رادار چشمی و مادون نیز  در شکل  مقابل نشان داده شده است:

از نصب کردن سنسور در مکان هایی که از نورلامپ های فلورسنت و همچنین وسایل متحرک مثل پنکه سقفی استفاده می شود اجتناب کنید.

 microcell one مدلBeaسنسور میانی

 

_ سیم سفید : اکتیو( به سوکت 7 از مدار) 

_ سیم زرد و سبز : GND ( به سوکت 8 از مدار)             

_ سیم قهوه ای : 22+ (به سوکت 9 از مدار) 

  • نحوه ی تنظیمات مدار SL200P :

مدار کنترل سیستم سوین مدل SL200P دارای قابلیت تنظیمات سرعت و … بوسیله ی ریموت می باشد.

در جدول زیر نحوه ی تنظیمات سیستم به کمک ریموت توضیح داده شده است:

همچنین مطابق شکل در منوی تنظیمات هرکدام از کلیدهای ریموت به تنهایی دارای قابلیت های جهش به سمت بالا یا پایین و افزایش یا کاهش مقادیر را دارا می باشند.

منوی تنظیمات B+E
تغییر دور موتور A+C
ذخیره ی تغییرات A+E
خروج بدون ذخیره ی تغییرات A+B

منوی تنظیمات:

 1_ 13سرعت بازشو OP1
 1_ 13فاصله ی شروع ترمز در بازشو OPB2
 1_ 13سرعت بسته شو CL1
 1_ 13فاصله ی شروع ترمز در بسته شو CLB2
 1_ 5زمان انتظار DL
  +5 _ -5سرعت در زمان ترمز LO
 %43_ %03تنظیمات نیم بازشو WINT

حالت های درب بر روی نمایشگر

  • تحویل به مشتری: 
  • ریموت:

پنج حالت درب ، به کمک ریموت مطابق  جدول مقابل قابل اجرا میباشد.

 قفل : A : B یکسو تردد : C نیم بازشو : D اتوماتیک : A+B باز دائم

جهت اضافه کردن ریموت جدید به دستگاه ، ابتدا کلید Learn تعبیه شده بر روی مدار واقع در سمت چپ را یکبار فشرده سپس یکی از کلیدهای ریموت را می فشاریم.

  • کلید تعیین وضعیت :

 علاوه بر ریموت ، به کمک کلید تعیین وضعیت نیز می توان پنج حالت درب را تغییر داد.

 

برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید

برای دانلود پادکست مقاله اینجا کلیک کنید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *