نماد اعتماد و اعتبار در ایران
ارائه انواع راهکارهای مختلف برای هر محیطی
بی رقیب در کیفیت بی نظیر در اجرا

قفل اتوماتیک چیست؟ بهترین نوع آن کدام است؟ (راهنمای خرید قفل اتوماتیک)

یکی از راهکارهای کم هزینه و کارآمد برای ایمنی هر چه بیشتر ساختمان استفاده از قفل اتوماتیک بر روی درب‌های ورودی و خروجی است.

قفل‌ اتوماتیک درب به عنوان جایگزینی برای قفل‌های مکانیکی قدیمی استفاده می‌شود که می‌تواند علاوه بر کارکرد رایج قفل که ایمن نگه داشتن فضای ساختمان از طریق کنترل عبور و مرور است، امکان باز و بسته کردن درب از راه دور را نیز فراهم کند. اگرچه پیش‌تر استفاده از این قفل‌ها در اتومبیل‌ها رایج بود، اما رفته رفته ارائه‌دهندگان خدمات امنیتی ساختمان نیز رو به تولید و توسعه قفل درب اتوماتیک برای خانه‌ها و مشاغل آورده‌اند. کاربرد قفل‌های اتوماتیک از ساختمان‌های عمومی گرفته تا فضاهای امنیتی و حراستی گسترش یافته است. قفل‌ اتوماتیک مانند تمام وسایل الکترونیکی مزایای ویژه‌ای از قبیل امنیت، سهولت استفاده و طول عمر بالا را به همراه دارد.

برای آشنایی با دیگر محصولات از جمله درب اتوماتیک، درب پارکینگ، درب شیشه ای، کرکره برقی، راهبند و غیره کلیک کنید.

قفل اتوماتیک چیست؟

در هر نوع قفل درب، یک زبانه وجود دارد که هنگام اجرای فرایند قفل کردن، از کناره درب خارج شده و وارد فضای خالی تعبیه شده در چارچوب درب می‌شود که در نتیجه درب را محکم در چارچوب نگه داشته و مانع از باز شدن آن می‌شود. این زبانه می‌تواند از نوع فنری باشد؛ به این معنی که توسط فنر در جای خود نگه داشته می‌شود و هنگام بسته شدن درب، زبانه را رها کرده تا وارد فضای خالی بر روی چارچوب شود. این زبانه‌ها معمولا در دستگیره‌های درب که با فشار به پایین باز می‌شوند، کاربرد دارند. نوع دیگر زبانه‌های چهارگوش هستند که برای قفل کردن درب استفاده می‌شوند و تنها با استفاده از کلید می‌توان آن‌ها را از جای خود خارج کرد و یا به جای خود برگرداند.

قفل‌های کلیدی سنتی از یک روش قدیمی استفاده می‌کنند که در آن قفل دارای استوانه‌ای است وظیفه به حرکت درآوردن زبانه را به عهده دارد. این استوانه با یک خط از سنجاق‌های فلزی کوچک در جای خود نگه داشته می‌شود و هر کدام از این سنجاق‌ها دارای یک نیمه بالایی و یک نیمه پایینی هستند. هنگامی که کلید وارد قفل شده و چرخانده می‌شود، دندانه‌های موجود بر روی آن باعث می‌شوند که هر سنجاق با یک فاصله مشخص حرکت کند. استوانه تنها هنگامی چرخانده می‌شود که هر پایه به اندازه مشخصی جابجا شود و در نتیجه بین نیمه‌های بالا و پایین همه پایه‌ها فاصله مشخصی ایجاد شود.

قفل‌های اتوماتیک هم رویه مشابهی دارند. این قفل‌ها دارای قطعاتی به نام «محرک» هستند که استوانه را به موتور کوچکی در درون خود درب و یا چارچوب آن، متصل می‌کند. موتور توسط یک ضربه الکتریکی به کار وا داشته می‌شود که ممکن است به روش‌های مختلفی اتفاق بیفتد: توسط کارت خوان الکترونیکی، صفحه کلید یا حسگر کنترل از راه دور. در هر صورت، قفل اتوماتیک درب طوری تنظیم شده است که محرک فعال کننده موتور را تنها زمانی به کار بیندازد که ورودی الکترونیکی صحیح را دریافت کند.

قفل اتوماتیک چیست

استفاده از قفل اتوماتیک برای درب منزل چه مزیت‌هایی دارد؟

در زیر نگاهی می‌اندازیم به برخی از مزایای قفل اتوماتیک برای صاحبان اماکن مختلف:

  • مانند قفل‌های سنتی نمی‌توان کپی‌های متعددی از کلید ساخت و مالک می‌تواند مطمئن باشد که کسی جز او به قفل اتوماتیک درب منزل دسترسی ندارد.
  • نیازی به حمل دسته کلیدهای بزرگ و دست و پاگیر وجود ندارد و همه اطلاعات امنیتی لازم برای باز کردن درب تنها در دستگاه کنترل از راه دور که به همراه قفل اتوماتیک عرضه می‌شود، خلاصه شده‌اند.
  • وجود کنترل از راه دور علاوه بر تسهیل ورود و خروج، امکان دسترسی سارقان و یا افراد دیگر را به حداقل می‌رساند.
  • دیگر مشکل گم کردن کلید و نگرانی بابت این که شخص دیگری آن را پیدا کرده و به صورت غیرقانونی وارد شود وجود ندارد؛ چرا که مالک می‌تواند با استفاده از سیستم کنترل مرکزی، قفل‌ها را از کار بیندازد. قفل اتوماتیک معمولا به یک سیستم امنیتی مرکزی متصل است که امکان غیرفعال کردن آن از راه دور را فراهم می‌کند. پس حتی در صورت از بین رفتن راه دسترسی صاحب به قفل، می‌توان از باز شدن آن جلوگیری کرد.
  • قفل اتوماتیک در منازل و ساختمان‌های مسکونی چند طبقه به تدریج به یکی از حیاتی‌ترین نیازها تبدیل می‌شود، چرا که این امکان را به همه ساکنین طبقات مختلف می‌دهد که بتوانند به صورت مستقل باز و بسته شدن درب اصلی ساختمان را بدون نیاز به خارج شدن از واحد خود کنترل کنند. این قفل‌ها معمولا دارای یک سیستم کابلی بوده که حتی در صورت باز ماندن درب توسط فردی که وارد می‌شود هم به آرامی درب را می‌بندند.

همه این ویژگی‌ها قفل اتوماتیک را نسبت به قفل‌های مکانیکی کاربردی‌تر و ایمن‌تر می‌کنند به خصوص در تاسیساتی مانند مدارس، بیمارستان‌ها، تالارها و یا ساختمان‌های اجتماعی که دارای درهای زیادی هستند. در این موارد، کنترل بر دسترسی افراد به قسمت‌های مختلف، عدم نیاز به تغییر قفل در صورت از دست رفتن کلیدها، و داشتن یک کلید برای تمام بخش‌ها، همه مزایای بزرگی محسوب می‌شوند.

بهترین نوع قفل اتوماتیک

بهترین نوع قفل اتوماتیک کدام است؟

قفل‌های لاک‌پشتی یکی از رایج‌ترین انواع قفل اتوماتیک هستند، چون قابل اطمینان‌تر بوده و تهیه آن‌ها نیز ساده‌تر است. به علاوه، به دلیل فراوانی قطعات، تعمیر و نگه‌داری آن‌ها نیز راحت‌تر خواهد بود. پس برای استفاده عمومی در منازل و ساختمان‌های مسکونی بهترین انتخاب، قفل‌های لاک‌پشتی هستند.

در مکان‌هایی که کنترل عبور و مرور اولویت دارد مانند ساختمان‌های اداری، خوابگاه‌های دانشجویی و فضاهای امنیتی، استفاده از قفل‌های زبانه‌دار به دلیل کارکرد سریع و کم اشتباه رایج‌تر است.

قفل‌های کلونی هم کارکردهای بسیار گسترده‌ای دارند و استفاده از آن‌ها در فضاهای مختلفی رایج است اما به طور خاص استفاده از آن‌ها بر روی درب‌های پارکینگ شایع‌تر بوده و بهترین قفل اتوماتیک در چنین مواردی قفل کلونی است.

انواع قفل اتوماتیک برای درب

در ادامه با برخی از انواع قفل اتوماتیک برای درب‌های مختلف آشنا می‌شویم:

  • قفل برقی لاک‌پشتی یا کله گاوی: این نوع قفل‌ها که پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع قفل اتوماتیک هستند، علاوه بر امکان باز و بسته شدن با کلید این مزیت را دارند که می‌توان از راه دور و با فشردن یک دکمه نیز آن‌ها را باز کرد. این کار را می‌توان با یک ریموت کنترل و یا دکمه آیفون انجام داد. تفاوت اصلی این قفل‌ها با انواع دیگر قفل اتوماتیک در کابل‌های کِشنده به کار رفته در آن‌ها است که کمک می‌کنند درب به آرامی و خود به خود بسته شود.
  • قفل زبانه‌دار: کارکرد این قفل‌ها به این صورت است که یک سیم‌پیچ دارای جریان الکترومغناطیس وظیفه به حرکت درآوردن زبانه را به عهده دارد. با فرمان کاربر این زبانه با سرعت بسیار بالا به جلو و عقب حرکت کرده و درب را در حالت باز یا بسته نگه می‌دارد. روش کار و سرعت عمل در این نوع قفل اتوماتیک بسیار جالب است، اما شاید برخی افراد از صدای بلند و ناگهانی‌ که این قفل ایجاد می‌کند خوش‌شان نیاید.
  • قفل‌های کلونی: بر خلاف قفل‌های لاک‌پشتی، امکان باز کردن این نوع قفل اتوماتیک با کلید وجود نداشته و تنها با استفاده از کنترل از راه دور می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در مقابل، این قفل‌ها بسیار مقاوم هستند و هنگام بسته بودن درب، آن را محکم نگه داشته و مانع لرزش و حرکت ناخواسته درب می‌شوند. همچنین درب در اثر وزش باد و یا برخورد اجسام و افراد با آن، سر و صدای کمتری ایجاد می‌کند.

البته برخی نکات منفی نیز در استفاده از قفل اتوماتیک وجود دارند؛ مانند جدید بودن این فناوری و ناآشنایی برخی افراد با طرز کار آن. همچنین اثرات و یا مسیر پیشرفت تکنولوژی این قفل‌ها در طولانی مدت هنوز مشخص نیست. به علاوه در بعضی از مدل ها، نبود باتری به عنوان پشتیبان، در مواقع قطعی برق ممکن است مشکل‌ساز شود. مراجعه به شرکت‌های خدمات دهنده قفل‌های اتوماتیک با تجربه طولانی در نصب، اجرا و ارائه خدمات و سرویس‌های لازم برای نگه‌داری از این ابزار می‌تواند کمک شایانی در جهت به حداقل رساندن این نقطه ضعف‌ها و استفاده بهینه و مطمئن از قفل‌های اتوماتیک به مصرف کنندکان باشد. شرکت البرز صنعت از فعالان باتجربه در عرصه فروش و نصب انواع قفل اتوماتیک و از معتبرترین ارائه دهندگان خدمات در این عرصه است.

انواع قفل اتوماتیک برای درب

سخن پایانی

استفاده از قفل‌های اتوماتیک در کشورهای پیشرفته مدت‌هاست که امری رایج و حتی لازم در توسعه شهری به حساب می‌آید. در ایران هم در طول چند دهه اخیر و با توسعه آپارتمان‌نشینی و به‌کارگیری فناوری‌های مدرن در ساختمان‌های مسکونی و اداری، استفاده از راهکارهای به‌روز در امر کنترل عبور و مرور افزایش چشم‌گیری داشته است. اگر برای امنیت و سهولت رفت و آمد در ساختمان خود به فکر نصب قفل‌های اتوماتیک روی درب‌های ساختمان هستید، حتما قفل مورد نظر خود را با توجه به محل و کارکرد مورد نیاز انتخاب کنید تا بتوانید با کم‌ترین هزینه، بهترین نتیجه را شاهد باشید. همچنین این نکته را مدنظر داشته باشید که خدمات دهنده‌ای که انتخاب می‌کنید، از تجربه و امکانات لازم در جهت اجرای پروژه برخوردار باشد. شرکت البرز صنعت با بهره‌گیری از نیروی انسانی مجرب و با تجربه و همچنین در اختیار داشتن قطعات تهیه شده از بهترین برندهای تولیدکننده قفل‌های اتوماتیک منزل، درب پارکینگ و غیره، با مناسب‌ترین هزینه به نصب انواع قفل اتوماتیک برای ساختمان شما می‌پردازد.

5/5 - (1 امتیاز)