نماد اعتماد و اعتبار در ایران
ارائه انواع راهکارهای مختلف برای هر محیطی
بی رقیب در کیفیت بی نظیر در اجرا

فناوری تشخیص رفتار

تشخیص رفتار

فناوری تشخیص رفتار

با افزایش پیچیدگی رخداد جرایمی همچون دزدی و اقدامات تروریستی فناوری‌های پردازش تصویر و تشخیص رفتار اعمال شده به دوربین های نظارتی نقش کلیدی تری در پیشگیری از اینگونه اتفاقات بازی می‌کند فناوری تشخیص رفتار از طریق چهره با وجود کمک بسیار در دستگیری مجرمین و پیشگیری از انجام عملیات توسط آنها همراه با برخی کاستی ها نیز هست.

برای مثال در فناوری تشخیص رفتار: فردی که برای اولین بار در حال ارتکاب جرم است بیش از اقدام به انجام آن قابل شناسایی به عنوان مجرم نیست و به تبع آن نمی‌توان تنها با فناوری تشخیص رفتار از وقوع جرم توسط این فرد جلوگیری کرد یا برای مثال زمانی که دزدی صورت خود را پوشانده باشد نمی توان توسط دوربین را شناسایی کرد و هشدارهای لازم برای جلوگیری از اقدام به جرم دوباره این فرد به پلیس صادر نخواهد شد.

از این رو دانشمندان متخصص در توسعه فناوری های پردازش تصویر یا فناوری تشخیص رفتار در صدد بر آمدند تا با خلق یک فناوری جدید تشخیص رفتاربیش از پیش مانع به وقوع پیوستن حوادثی بر خلاف قانون بشوند نام این فناوری، فناوری تشخ یص رفتار است اساس این تکنولوژی همچون دیگر تکنولوژی های توسعه یافته امروزیبا هوش  مصنوعی یا AI گره خورده است این فناوری را بر این می گیرد که صحنه وقوع هر عمل خلاف قانونی دارای یک قالب کلی و یک سری ویژگی های خاص است.

برای مثال در یک صحنه واقع دزدی با اسلحه وجود است را به صورت افراد حاضر در صحنه حالت نشان گرفتن اسلحه در دست یک نفر حرکتهای دست فرد مسلح ساکن شدن دیگر افراد حاضر در صحنه و از این قبیل واکنش‌ها جزئی از ویژگی‌های یک صحنه وقوع دزدی مسلحانه است. رخ دادن همزمان چند رفتار از ویژگی‌های نامبرده می تواند بیانگر زیاد بودن احتمال وقوع این حادثه باشد از این رو می‌توان با فناوری دوربین پس از تشخیص رفتاردر واقع تعداد قابل قبولی از یک تشخیص رفتار با ویژگی رخ دادن یک حادثه در یک صحنه را تشخیص داده و پلیس را مطلع نماید.

برای دادن اطلاعات مربوط به برخی ویژگی‌ها به دوربین و تعریف یک صحنه بعضی اوقات از صحنه سازی استفاده می‌شود به این ترتیب که برای مثال چند صحنه دزدی یک کیف و فرار پس از آن در مقابل یکدیگر به صورت مصنوعی انجام می‌گیرد و اتفاقات مشترک در این صحنه ها به عنوان الگوهای رخ دادن دزدی در یک صحنه در دوربین ذخیره می‌شود اگر زمانی یک حادثه با تقریب خوبی با الگوهای ذخیره شده یکسان بود دوربین به مرجع مربوطه هشدار وقوع دزدی را اعلام خواهد کرد.

همچنین نحوه به دست آوردن این ویژگی‌ها و سبز در پایگاه داده دوربین می تواند توسط خود دوربین انجام بگیرد برای مثال بازبینی فیلم های گرفته شده از اقدام به خودکشی توسط قطار در دوربین‌های مترو شهر لندن مشاهده شده که بالغ بر ۹۰ درصد صحنه ها حاوی اطلاعات بوده است فرد مورد نظر پس از عبور دو قطار به خودکشی توسط قطارسوم  کرده است.

همچنین اگر افراد در تمام طول مدت حضور در ایستگاه دارای اضطراب و نگرانی فراوان در چهره خود بودن این اطلاعات دریافتی توسط خود دوربین امروز منجر به این فن آوری شده است که دوربین پس از دریافت این ویژگی‌ها در صحنه فیلمبرداری خود در مترو پرسنل حاضر در سند را مطالعه کرد تا بر فرد مورد نظر نظارت داشته باشد و در صورت اقدام فرد به پریدن بر روی آمادگی لازم برای جلوگیری از آن را داشته باشد. البته برخی رفتارها در بسیاری از دوربین های واقع در محل های مستعد وقوع دزدی به عنوان یک رفتار محرک برای اعلام هشدار ثبت شده است برای مثال دویدن ناگهانی از این قبیل رفتارها محسوب می شود.

image 13
فناوری تشخیص رفتار

فناوری دوربین های پلاک خوان درفناوری تشخیص رفتار

تشخیص خودکار شماره پلاک یا Automatic Number-Plate Recognition  فناوری است که از شناسایی اپتیکی کاراکتر و حروفدر تصاویر استفاده می‌کند تا پلاک اتومبیل ها را بخواند و یک پایگاه داده از موقعیت آنها تشکیل دهد در سراسر دنیا معمولاً در راستای رسیدن به اهداف مربوط به اجرای قانون توسط نیروهای پلیس مورد استفاده قرار می گیرد .همچنین این فناوری به منظور پرداخت عوارض الکترونیکی و نظارت بر تغییرات ترافیک نیز به کار گرفته می‌شود در برخی منابع از این تکنولوژی با نام Licence Plate Recognition  یا LPR نیز یاد می کنند.

با کمک فناوری تشخیص رفتار خودکار شماره پلاک میتوان همراه با ذخیره ارزی موجود بر روی پلاک در همان لحظه تصویر برداشته شده توسط دوربین را هم ذخیره کرد تا بتوان تصویری از راننده خودرو نیز در اختیار داشت اما الگوریتم اصلی وجود دارد که نرم افزار برای شناسایی پلاک به آنها نیاز دارد.

۱- تعیین محل پلاک –  برای پیدا کردن و جداسازی پلاک در تصویر به کار می رود

۲- محور سازی پلاک –  انحراف صفحه پلاک را از بین برده و تصویر پلاک را به اندازه مورد نیاز می رساند

۳- نرمال سازی –  روشنایی و کنتراست تصویر را تنظیم می کند.

4-  بخش بندی کاراکتر – کاراکترهای تصویر و جداگانه پیدا می‌کند.

5-  شناسایی کاراکتر اپتیکی .

6- تجزیه و تحلیل هندسی کاراکترها و موقعیت آنها را بر اساس قوانین پلاک نویسی کشور مورد نظر بررسی می کند.

7-  میانگین گیری بین مقدار ها و کاراکترهای مختلف به دست آمده از چند تصویر به منظور نتیجه گیری دقیق مطمئن‌تر.

پیچیدگی برنامه هر کدام از این الگوریتم ها بیانگر دقت سیستمی است که از آن استفاده می‌کنند و حرف برنامه پیشرفته تر باشد درصد خطای تشخیص آن کاهش می یابد.

 عوامل اصلی بروز خطا در شناسایی پلاک به موارد زیر محدود می‌شوند:

  1.  کیفیت پایین تصویر پلاک که عموماً به دلیل دور بودن دوربین از پلاک در لحظه تصویربرداری رخ می‌دهد .
  2. تصاویر تار که اغلب به دلیل متحرک بودن اتومبیل به وجود می‌آیند.
  3. 3-     نور و کنتراست کمک به طرف وجود بازتاب نور و یا در سایه بودن‌پلاکت ایجاد می‌شود.
  4. 4-     مبهم بودن پلاک به دلیل کثیف بودن پلاک.
  5. 5-     تغییر لاین حرکتی اتومبیل در مکان و لحظه تصویربرداری به ایجاد یک زاویه تصویربرداری جدید .
  6. فونت غیرمعمول نوشته پلاک
  7. مخدوش کردن پلاک به عمد توسط راننده عدم وجود هماهنگی و استاندارد بین برخی کشور را که ممکن است باعث ایجاد یک پلاک یکسان بین دو خودروی مختلف شود.

با اینکه برخی از این مشکلات توسط نرم افزارهای موجود و قابل حل هستند اما بهتر است که در درجه اول از لحاظ سخت افزاری در پی رفع این مشکل ها درآمد. افزایش ارتفاع دوربین می تواند یکی از این اقدام ها باشد که مانع از قرارگیری اجسام دیگر در بین دوربین و پلاک خواهد شد. گستره ی کاربرد دوربین های پلاک خوان با گذشت زمان در حال توسعه است کاربرد عمومی این فناوری تشخیص رفتار در بسیاری از کشورها برای کمک به مسائل اجرای قوانین است برای مثال در کشور بلژیک در کلیه ورودی و خروجی های شهر مکلن از سیستمANPR  استفاده می شود.

پایگاه داده این کشور لیستی موسوم به لیست سیاه در اختیار دارد که شامل اتومبیل های دزدی و بدون بیمه است و به محض عبور خودروی با پلاک مندرج در لیست سیاه با اعلام مرکز پلیس این شهر به اعمال قانون در برابر خود را کمک می‌کند از این راه پلاک  بیش از یک میلیون اتومبیل های حرفه در مسیرهای منتهی به این شهر کنترل می‌شود..

در حال حاضر بهترین راه حل های کنترل دسترسی چیست؟

کنترل دسترسی نقش مهمی در نگهداری اموال و ایمنی یک محل دارد مخصوصاً در جهان امروز که جنایت و تهدیدات تروریسم برای گیر تر گردیده است دانست انواع فناوری تشخیص رفتار فناوری های کنترل دسترسی و راه‌حل‌های آن می‌تواند به کاربران نهایی کمک کند تا پیشنهاداتی را انتخاب کنند که نیازهای خاص آنها را برآورده می کند.

این موضوع توسط Fermax در پست اخیر وبلاگ تحت عنوان کنترل دسترسی برای امنیت در کسب و کار ها و خانه ها مطرح گردیده از نقش کنترل دسترسی در امنیت ضربی است. پس از آن نویسنده این پست استدلال می کند که نصب کنترل دسترسی درست که مناسب و متناسب با شرایط محل و خواسته‌های کاربرنیز ضروری است. بخش امنیتی کسب و کار شامل چندین عامل از جمله کنترل دسترسی که نقش اساسی را ایفا می‌کند استفاده از شناسه ها هماهنگی تیم مسئول نظارت بر دوربین های نظارت تصویری و یا حتی امنیت آلارم ممکن است بی اثر باشد. اگر تنظیمات کنترل دسترسی مورد استفاده به نیازهای ساختمان تسهیلات پاسخ ندهد.

گزینه های کنترل دسترسی خارجی

 به گفته این پست در میان گزینه های توزیع شده توسط این به سیستم های کنترل دسترسی به رادیو فرکانس مجاورت ، PIN  و تکنولوژی اثر انگشت همراه با دیگر سیستم های آزمایشگاه تست گردیده اند.

image 14
تشخیص رفتار

دسترسی به صفحه کلید

ورود به یک کد PIN  در یک صفحه کلید ممکن است به نظر قدیمی برسد همچنان هنگامی که به شناسایی های خارجی نیاز وجود نداشته باشد دسترسی به صفحه کلید به عنوان یک راه حل موثر ادامه دارد همچنین سیستم صفحه کلید Fremax اجازه می‌دهد مدیران به راحتی کدهای دسترسی را تغییر دهند به طوری که می‌توان برای حفاظت بیشتر از هر شرکت و کارکنان آن تغییر آنها را به طور منظم تجدید کرد.

پروکسی کارت

Fermax گفت: یکی دیگر از راههای مناسب برای ورود و خروج از محل کنترل دسترسی پروکسی کارت است، این تکنولوژی که می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از بخش مورد استفاده قرار گیرد از یک کارت خاص استفاده می کند که می تواند به آسانی در کوله‌پشتی حمله شود و در برادر چند سانتیمتری پانل فعال می‌کند برای محافظت بیشتر تیم امنیتی مسئول می تواند کارت های لازم را در هر زمانی فعال و غیرفعال کند.

image 15
فناوری تشخیص رفتار

دسترسی به وسیله اثر انگشت

کنترل دسترسی توسط فاکتورهای بیومتریک به عنوان مثال اثر انگشت تقریباً امن ترین راه است زیرا به دلیل ویژگی های بیولوژیکی شخص نمی توان تکرار شود و تکراری باشد . همچنین همانند سیستم‌های قبلی کارکنان امنیتی مسئول می توانند مجوزهای کاربر را در عرض چند ثانیه لغو و یا تغییر دهند. با توجه به اینکه میانگین خطای این سیستم ها حدود 0.8درصد به نظر می رسد که دسترسی هایی که باعث شناسایی اثر انگشت عمل می شوند ضامن موفقیت هستند.

دسترسی به رادیواکتیو

بنا به گفته های این پست امکان باز کردن درب دسترسی و یا خروج توسط فناوری تشخیص رفتارفرکانس رادیویی یک انتخاب عالی برای گاراژها پارکینگ ها و امکانات مشابه به عنوان شناسه می‌باشد و بدون تاثیر بر عملکرد صحیح سیستم می‌تواند در یک فاصله از گیرنده نگه داشته شود.

سیستم های ترکیبی و متمرکز فناوری تشخیص رفتار

در نهایت فناوری تشخیص رفتار سیستم های کنترل دسترسی متمرکز برای مدیریت امکانات با ورودی های مختلف طراحی شده اند که نیاز به استفاده از توابع خاصی نظیر محدودیت های بسته به ظرفیت بازدید کننده و یا محدودیت های زمانی مشخص دارد. یک سیستم متمرکز همچنین می تواند یک رویداد ورودی را به صورت آنلاین و خاموش داشته باشد .یک سیستم ترکیبی که به عنوان تایید هویت چند منظوره نیز شناخته می شود .راه حلی است که تکنولوژی های فوق را برای افزودن به لایه‌های امنیتی اضافی ترکیب می‌کند. علاوه بر نیاز به ارائه شناسه کاربری یک کد پین صفحه کلید درخواست می گردد به طوری که اگر با شناسه مرتبط نباشد درنتیجه دسترسی مجاز شناخته نمی شود.


برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید

امتیاز دهید