بلاگ

قفل برقی و5 مورد ازانواع آن

قفل برقی و5 مورد ازانواع آن

طریق سیم کشی قفل برقی

قفل برقی کاویان

آشنایی با سیم کشی قفل بـرقی یکی از تخصص های بسیار کاربردی می باشد. سیم کشی قفل برقی که دربردگیرنده مراحلی مانند نصب قفل برقی، نصب قفل برقی با کلید مجزا، کلید گذاشتن برای قفل برقی، روغن کاری قفل برقی و… است، گشودن انواع گونه های درب را با فشردن یک کلید میسر می‌کند. برای آشنایی با دیگر محصولات از جمله درب اتوماتیک، درب پارکینگ، درب شیشه ای، کرکره برقی، راهبند و غیره کلیک کنید.

“بخش های متحرک” یک ضربه الکتریکی چیست؟

ضربات الکتریکی از این سو که از ضرباتی تشکیل شده اند که قفل درب را محصور میکند ، مشابه قفلهای از نوع ضربتی منظم است. در سطح دستگیره در نصب شده و تا اندازه زیادی مرسوم ترین نوع  قفل برقی است که در دردرهای فلزی یا چوبی پیدا می شود. تفاوت مهم و اساسی آن با درب اعتصاب سنتی این است که ، همانگونه که از اسم آن مشخص است ، دارای برق می باشد و قادر است با تکانه های الکتریکی قفل شود.

Fail-Safe ترکیبی

یکی از خصوصیات جالب قفل ضربه ای برقی این است که بسته به طریقه تنظیمات آن قادر است در برابر خرابی مقاوم باشد. قفل ضد خرابی با قطع شدن برق  به صورت قفل می شود در حالی که قفل ضد خرابی هنگام خاموش شدن قفل می شود و هنگام تغذیه قفل می شود. در یک حمله الکتریکی ، با توجه به اینکه بخش های متحرک نسبتاً ساده و چند منظوره می باشند ، قادر هستید آن را سیم کشی کنید تا قفل براساس فعال بودن یا نبودن قفل فعال یا غیرفعال شود.

چگونه نصب می شود؟

نصب قفلهای  از نوع برقی نسبتاً راحت است ، چون اغلب فقط جای قفل ضربه موجود را می گیرند. اگر به این صورت نشود ، باید قالب موجود در دیوار را برش داده و آن را سوراخ کنید.

به چه صورت قادر هستیم درب برقی تست کنیم؟

مانند سایر وسایل الکترونیکی که در فضای خود وصل می کنید ، قبل ازشناسایی نصب و گردگیری ، باید اطمینان حاصل کنید که آنها را آزمایش می کنید. با یک قفل به این سادگی ، چیزی بیشتر از اتصال سیم ها ، تغذیه آنها و دادن ولتاژ مناسب به ضربه نیست .

همچنین ممکن است در برخی از زمان های “شدید” ، از جمله باز کردن در هنگام محکم کردن در ، تلاش برای باز کردن آن بدون باز کردن قفل ، آزمایش تعداد انگشت قفل را امتحان کنید. اگرچه ممکن است در شکستن قفل براق و تردید خود تردید داشته باشید ، بهتر است این موارد را در زمانی که اتصال دهنده هنوز در دسترس است بیابید .

هنگام نصب باید به دنبال چه چیز دیگری باشیم؟

بیشتر از نصب صحیح ، باید از برخی از موارد مربوط به انطباق که ممکن است در رابطه با قفل ضربه برق جدید شما ایجاد شود ، آگاه باشید. اصولاً ، مقررات ایمنی در برابر حریق ملزم میکند که همیشه در مواقع اضطراری بتوانید از ساختمان بیرون برویم ، پس این موضوع اغلب مربوط به کنترل دسترسی نیست ، اما هنوز ارزش دارد کمی فکر کنید. کدها براساس شهر و نوع ساختمان متفاوت هستند.

معرفی انواع گونه های مختلف قفل بـرقی

کلماتی از جمله  نصب قفل برقی tsa، قفل برقی سیزا، قفل کله گاوی، سیم کشی قفل برقی یوتاب و… نمونه هایی از قفل برقی می باشد.

قفل برقی

1. نوع قفل بـرقی زنجیری

قفل درب بازکن  برقی زنجیری از نوع قفل های برقی هستند که در  پشت درب متصل می گردد. در نصب قفل برقی زنجیری، یک سو به وسیله زنجیر به زبانه قفل درب، و سوی دیگر به چارچوب درب متصل می گردد. حتی با وجود سیم کشی قفل برقی ماهرانه برای این مدل، قفل برقی زنجیری زود به زود در اثر افتادگی و خرابی زنجیر از تنظیمات درست خارج می‌شود. در نهایت این موضوع، گاهی قفل درست عمل نکرده و درب را باز نمی‌کند. اگر شما هم در سیم کشی قفل برقی درب حیاط  قفل آیفون زنجیری به کار برده اید، حتما این مشکلات را لمس کرده اید.

بعد از انجام سیم کشی قفل برقی، عملکرد قفل زنجیری به این گونه میباشد که با باز و بسته کردن درب، فنری که داخل قفل قرار دارد کشیده و پشت یک ضامن می‌ماند. با فشاردادن شستی درب بازکن، ضامن به عقب کشیده شده میشود و فنر آزاد می گردد. با این کار، زبانه قفل درب را به عقب کشیده و درب را باز می­کند. متاسفانه قفل‌های زنجیری امنیت بسیار کمی دارند. ممکن است درب با درست تنظیمات نشدن قفل و یک ضربه محکم از بیرون، خودبه‌خود  آزاد شده وباز شود. این مسئله هنگامی که نصب و سیم کشی قفل برقی توسط برقکار ماهر انجام نشده باشد، بیشتر می گردد.

2. قفل  از نوع کله گاوی

سیم کشی قفل برقی کله گاوی به دلیل خصیصه های  خاص آن بسیار مورد توجه است. انتخاب قفل کله گاوی و سیم کشی قفل برقی برای آن، نسبت به قفل زنجیری آیفون انتخاب بسیار برتری می باشد. چون قفل کله گاوی معایب قفل زنجیری را ندارد، طول عمربالاتری دارد، و زیبایی ظاهری آن نیز به مراتب بالاتر می باشد.

برای نصب و سیم کشی قفل برقی آیفون کله گاوی، ابتدا باید قفل مکانیکی درب بازشود ، و سپس قفل در محل قرارگیری قفل مکانیکی درب وصل می گردد. در درون جعبه قفل برقی کله گاوی تعدادی کلید نیز برای باز کردن درب ورودی است. در سیم کشی قفل برقی گله گاوی، قادر است این قفل را علاوه بر آیفون تصویری و صوتی، به یک شستی زنگ و یا یک ریموت نیز وصل کرد. با استفاده از شستی یا ریموت، قادریم درب را باز کرد. با این کار، قفل برقی کله گاوی دارای نوع شستی‌دار و بدون شستی می باشد:

قفل برقی

2-1قفل کله گاوی  از نوع شستی‌دار:

این مدل قفل برقی، فاقد شستی روی قفل برای بازکردن درب به صورت دستی است. بازکردن درب در این صورت فقط با آیفون، شستی، ریموت و… مقدور است. سیم کشی قفل برقی بدون شستی برای اتصال روی درب پارکینگ دارای جک، و مکان هایی که افراد قصد کاربرد از کلید پنهان را دارند بسیار مناسب و درخور است.

قفل برقی

2-2. قفل بـرقی کله گاوی از نوع  بدون شستی:

همان گونه که از نام آن تعیین شده است، این قفل برقی دارای شستی است. قفل برقی کله گاوی از نوع شستی‌دار مناسب درب ورودی نفرروست. با قفل کله گاوی شستی‌ دار قادریم درب ورودی را با استفاده از شستی روی قفل باز کرد. اتصال و سیم کشی قفل برقی کله گاوی بدون شستی، امنیتی به مراتب بالاتری از قفل برقی شستی دار دارد.

3. قفل از گونه مغزی

نصب و سیم کشی قفل بـرقی مغزی روی چارچوب درب و روبروی زبانه قفل اجرا می گردد. کنده‌ کاری کمی برای اتصال و سیم کشی قفل برقی در چارچوب باید انجام شود تا قفل مغزی در جای خود باشد. عملکرد قفل مغزی به صورت مغناطیسی می باشد. این قفل هنگام دریافت ولتاژ، ضامن نگهدارنده زبانه قفل درب را به عقب کشیده و درب را باز می‌کند. این قفل هنگام عملکرد از خود صدای ظریفی تولید کرده و زیاد جلب توجه نمی‌کند.

از قفل مغزی بیشتر درمغازه های طلافروشی‌ (درب ورود  سمت پشت ویترین)، مطب پزشکان وصرافی ها و… استفاده می ‌شود. هنگام سیم کشی قفل برقی، قادریم قفل مغزی را هم به آیفون تصویری، صوتی، و هم به یک ریموت وصل نمود.

4. قفل های چفتی برقی

قفل های چفتی گونه ای قفل برقی مرسوم می باشد که با سیستم های کنترل دسترسی ادغام می گردد . قفل های برقی معمولا به صورت پیش فرض روی درب های فلزی یا چوبی متصل می گردد. همچنین از نظر سخت افزار و ایمنی درب معمولاً مقرون به صرفه ترین و ارزان ترین گزینه است.

5. قفل کلونی

بدنه این گونه قفل از جنس گالوانیزه بوده و بخش زبانه آن برنجی است. این نوع قفل برقی در ابتدا در ایران مورد استقبال قرار گرفت اما بعد از مدتی به دلیل مشکلات وارداتی کمتر به کار برده شد

بعد از نصب این نوع قفل بر روی درب اتوماتیک، درب به هیچ عنوان ( تحت زور و فشار) باز نمی‌شود البته این نکته ملزم به نگه داری دقیق و خوب از آن است.

نحوه سیم کشی قفل برقی

قفل برقی

در این قسمت طریقه نصب قفل کله گاوی:

قبل از اجرای سیم کشی قفل برقی درب حیاط، اگر از قبل قفلی بر روی درب نصب شده است، آن را از روی درب باز کنید. اگر قفل و زبانه جوشکاری شده باشد، به سنگ فرز برای برش کاری نیاز خواهید داشت.

پس از آماده کردن محل نصب و سیم کشی قفل برقی، نوبت به نصب پایه زیر قفل بر روی درب می رسد. شما قادرید این کار را با کمک دریل اجرا کنید، و یا اینکه این پایه را روی درب جوشکاری کنید.

برای اینکه اطمینان از نصب و سیم کشی قفل برقی در مکان مناسب، قفل به طور موقت قفل را روی پایه آن بگذارید. سپس، مکان پیچ هایی که باید پایه را روی درب دریل کاری کنید علامت‌گذاری کنید. در نهایت قفل را باز کنید و دریل کاری یا جوشکاری را انجام دهید.

نصب قفل روی پایه قفل به کمک پیچ های اجرا می گردد که داخل کارتن قفل قرار دارد.

در نهایت سیم تغذیه را به محل خود نصب کنید. توجه داشته باشید از آنجا که تغذیه قفل ۱۲ ولت متناوب است، تفاوتی در نصب سیم‌ ها به هر کدام از پین‌های بوبین وجود ندارد.

برای نصب گیره قفل و گیره ثابت، در شروع پایه گیره قفل کله گاوی را روی درب پیچ، و بعد به وسیله پیچ های آلنی خود گیره را با توجه به جهت گیره قفل روی پایه اتصال دهید.

و نهایتا بستن قاب روی قفل است که 2 مهره آلنی دارد. قاب را از اخر قفل بخش شاسی فشاری جایگذاری فرمایید.

مزایای استفاده از قفل برقی

اغلب اشخاص درزمان شب درب ورودی ساختمان  خودشان را قفل می‌کنند و در این هنگام درب به وسیله آیفون نیز باز نمی‌شود. اما اگر این نوع قفل را به کار ببریم؛ با فشار دادن دکمه درب باز کن آیفون، درب باز می‌شود و دوباره درب به صورت کامل ( ۳ قفله) می‌گردد.

از دیگر مزایای قفل برقی می‌توان به نصب شدن کامل آن بر روی انواع درب‌های پارکینگ نام برد.

این نوع قفل  علاوه بر مزایای زیاد یک سری بدی و معایب هم داراست که عمده عیب این وسیله شکل ظاهری زشت و ابعاد بزرگ آن است

کارکرد قفل برقی

به طور کلی بعد از نصب قفل برقی بر روی درب اتوماتیک پارکینگی نیاز به انجام هیچ کار خاصی نیست و قفل با زدن ریموت درب باز می‌شود و درب شروع به حرکت می‌کند و بلافاصله بعد از بسته شدن درب قفل دوباره بسته می‌شود.

پس می‌توان بدون داشتن اطلاعات فنی خاص از قفل برقی استفاده کرد.


برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *