بلاگ

معرفی انواع تیغه کرکره برقی؛ برای درب اتوماتیک، تیغه فولادی بهتر است یا آلومینیومی؟

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های یک کرکره برقی، تیغه‌های کرکره است. تیغه‌ها نقش بسزایی در افزایش امنیت کرکره اتوماتیک دارند. این مقاله به معرفی انواع تیغه کرکره برقی می‌پردازد.

امروزه در حوزه صنعت، درب‌های کرکره برقی اتوماتیک به علت داشتن ویژگی‌های کارآمد، جایگاه ویژه‌ای در بین مصرف کنندگان پیدا کرده‌اند. اکثر سازندگان ساختمان‌ها و مراکز تجاری، مسکونی و اداری تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد، به‌جای دیگر درب‌های اتوماتیک مثل درب جکی و درب آکاردئونی و یا حفاظ دستی، از کرکره برقی استفاده کنند. به علت افزایش تقاضا، رقابتی بین تولیدکننده‌ها و اجراکنندگان کرکره برقی ایجاد شده است. این رقابت منجر شده آن‌ها تیغه‌های بهتر با طرح‌های متنوع، با جنس‌های مختلف و رنگ‌های گوناگون تولید کنند و بازار بیشتری را به خود اختصاص دهند. هدف ما در این مقاله، معرفی انواع تیغه کرکره برقی است تا مشتریان با شناخت بهتر این تیغه‌ها، برای درب مورد نظر خود بهترین و کارآمد‌ترین تیغه کرکره برقی را تهیه نمایند. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برای آشنایی با دیگر محصولات از جمله درب اتوماتیک، درب پارکینگ، درب شیشه ای، کرکره برقی، راهبند و غیره کلیک کنید.

تیغه کرکره برقی چیست؟

پیش از اینکه به بررسی انواع تیغه کرکره برقی بپردازیم، بهتر است ابتدا با خود تیغه کرکره برقی آشنایی پیدا کنیم. همان‌طور که گفتیم، تیغه مهم‌ترین قسمت درب کرکره برقی قلمداد می‌شود. به بیان ساده‌تر، بدنه کرکره برقی از تیغه تشکیل می‌شود. تیغه‌ها در جنس و طرح‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های محنصر به فرد خود را دارند. در مجموع، تیغه کرکره برقی انرژی زیادی را برای باز کردن درب هدر نمی‌دهد و در هنگام بسته بودن درب هم، جلوه زیبایی را به ساختمان می‌بخشد.

انواع تیغه کرکره برقی

انواع تیغه کرکره برقی

در واقع، تیغه‌ها از نظر جنس دسته بندی می‌شوند و انواع مختلفی از آن‌ها در جنس‌های متنوع وجود دارند. انواع تیغه کرکره برقی معمولا به شکل زیر مورد دسته بندی قرار می‌گیرند:

تیغه‌های آلومینیومی

بیشترین حجم تیغه‌های کرکره تولید شده در بازار، از جنس آلومینیوم هستند. می‌توان گفت حدود 90 درصد از بازار ایران را تیغه درب اتوماتیک از جنس آلومینیوم به خود اختصاص داده است. دلایل مختلفی وجود دارند که سازندگان، آلومینیوم را برای تولید تیغه کرکره به کار می‌برند. دلایلی اعم از وزن مناسب و سبک بودن آلومینیوم نسبت به سایر مواد، افزایش میزان عمر موتور درب کرکره، مقاومت در برابر محیط‌های گرم و سرد، داشتن خواص فیزیکی و مکانیکی ویژه و همچنین قیمت مناسب. تیغه آلومینیومی کرکره برقی به روش اکستروژن (فرایندی که طی آن یک قطعه فلزی یا پلاستیکی تحت تاثیر فشار، از داخل قالبی با شکل خاص عبور کند و سطح مقطع آن کاهش یابد) تولید می‌شود. تیغه کرکره برقی آلومینیومی در رنگ‌های مختلفی در بازار تولید می‌شود؛ این رنگ‌ها شامل رنگ‌های ساده مثل سفید، قرمز و زرد و یا رنگ‌های خاص مانند رنگ چوپ و … هستند. پل‌هایی در داخل تیغه‌های مذکور به کار برده می‌شوند که مقاومت و استحکام تیغه‌ها در برابر فشارهای وارده را چند برابر می‌کنند.

تیغه‌های گالوانیزه

درسال‌های گذشته، به علت استفاده از ماشین آلات نامناسب، تیغه‌‌های گالوانیزه‌‌ای تولید می‌شدند که سر و صدای بسیاری را نسبت به آلومینیوم ایجاد می‌کردند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تیغه‌های گالوانیزه از کیفیت بهتری برخوردار هستند و میزان سر و صدای آن‌ها به مراتب کم‌تر شده است. استحکام و مقاومت تیغه‌های گالوانیزه نسبت به آلومینیوم بیشتر است. کیفیت تیغه‌های گالوانیزه بسته به میزان کیفیت و ضخامت ورق، سیستم ایجاد مقطع تیغه‌ای شکل، کیفیت فوم و همچنین نوع رنگ، متفاوت است. امکان زنگ‌ زدگی تیغه‌های مذکور در محیط‌های مرطوب و شرجی وجود دارد.

تیغه‌های فولادی

این تیغه‌ها برخلاف تیغه‌های دو جداره آلومینیوم و گالوانیزه، به صورت تک جداره تولید و به بازار عرضه می‌شوند. تک جداره بودن آن‌ها به علت ضخامت بالای ورق به کار برده شده در این نوع تیغه‌ها است که در نهایت استحکام و مقاومت بسیار بالایی برای درب کرکره برقی ایجاد می‌کند. یکی از برجسته‌ترین مزایای تیغه فولادی کرکره برقی، خاصیت ضد سرقت آن‌ها است.

تیغه‌های رول گیتر

تیغه‌های رول گیتر به علت دارا بودن مقاطع میله‌ای فولادی، از استحکام قابل توجهی برخوردار هستند. مشبک بودن مقطع مورد استفاده باعث می‌شود امکان دید در فضای داخلی را به وجود بیاورد که این ویژگی برای مغازه‌هایی که تمایل دارند تا در حین بسته بودن، امکان مشاهده ویترین وجود داشته باشد، بسیار کارآمد است. تیغه‌های رول گیتر وزن بسیار بالایی دارند و برای استفاده مناسب، نیاز به موتور قوی خواهند داشت. ایمنی بالا، عبور نور و امکان فضای دید از ویژگی‌های منحصر به فرد تیغه‌های مذکور است.

تیغه‌های شفاف پلی کربنات (شیشه‌ای)

تیغه‌های شفاف پلی کربنات (شیشه‌ای)

همان طور که از نام‌شان پیداست، این نوع تیغه‌ها از جنس پلی کربنات تولید می‌شوند که از کیفیت بالا و ظاهری زیبا برخوردار هستند. تیغه‌های شفاف پلی کربنات مقاومت بالایی در هنگام ضربه، فشار، برش و حرارت از خود نشان می‌دهند. این تیغه‌ها به نحوی تولید می‌شوند که خاصیت ضد گلوله دارند؛ بنابراین تیغه‌های مذکور بیشتر در ساختمان‌های مهم تجاری و دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به خاطر اینکه این تیغه‌ها در مقابل برخورد نور خورشید، تغییر رنگ ندهد، از مواد «آنتی یو وی» (UV) در داخل آنها استفاده می‌شود تا رنگ تیغه‌ها به مرور زمان کدر نشود.

بهترین تیغه کرکره برقی چه ویژگی‌هایی دارد؟

در مبحث معرفی انواع تیغه کرکره برقی، معرفی بهترین برند تیغه کرکره برقی به مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با انتخاب تیغه‌های نامناسب برای درب کرکره برقی، امنیت ساختمان یا مغازه به خطر خواهد افتاد. برای خرید و انتخاب بهترین تیغه کرکره برقی، باید به پارامترهای مشخصی توجه کرد. این پارامترها بدین گونه دسته بندی می‌شوند:

  • رنگ الکترواستاتیک: رنگ الکترواستاتیک از رزین و ذرات خشک تشکیل شده که با مخلوط رنگ مورد نظر، روی تیغه پخش می‌شود. تیغه پس از فرایند رنگ آمیزی، در کوره قرار می‌گیرد تا در برابر تغییرات آب و هوایی مستحکم و مقاوم باشد.
  • وزن تیغه: میزان وزن تیغه همیشه برای بالا بردن سطح کیفی عملکرد درب کرکره برقی، نقش بسزایی دارد. بهترین تیغه کرکره برقی، مدلی است که وزن زیادی نداشته باشد.
  • متریال پلی کربنات: از دید بسیاری از کارشناسان، بهترین انواع تیغه کرکره برقی، تیغه‌های پلی کربنات هستند. این تیغه‌ها که گاهی به عنوان تیغه‌های شیشه‌ای هم شناخته می‌شوند، از ویژگی‌های برجسته‌ای اعم از ضد سرقت بودن، ضد حریق و ضد گلوله بودن برخوردار هستند.
  • برند شرکت: شرکتی که تیغه‌های درب کرکره‌ای اتوماتیک را تولید می‌کند، می‌تواند مشتری را به خرید محصول ترغیب کند. در ایران، شرکت البرز صنعت با ارائه باکیفیت‌ترین انواع درب کرکره برقی، یکی از بهترین شرکت‌ها در این حوزه محسوب می‌شود.
  • موتور: موتور کرکره برقی یکی از بخش‌های تاثیرگذار در تعیین نوع تیغه است. موتورهایی که بیشتر در بازار ایران فروخته می‌شوند، موتورهای توبولار و ساید هستند. موتور ساید به عنوان قدرتمند‌ترین موتورهای درب کرکره اتوماتیک شناخته می‌شود که در هنگام باز و بسته شدن درب، کم‌ترین صدای ممکن را ایجاد می‌کند. این موتور بیشتر برای مراکز صنعتی و کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتور توبولار اندازه و حجم کم‌تری نسبت به ساید دارد و بیشتر برای درب‌های کرکره‌ای‌ اتوماتیکِ مراکز تجاری، مسکونی و پارکینگ‌ها به کار برده می‌شود.
  • مقاومت: بی‌شک بهترین برند تیغه کرکره باید استحکام و مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف مثل ضربه، باران‌های اسیدی، طوفان و حتی شلیک گلوله داشته باشد.
  • قابلیت شستشو: تیغه‌های کرکره برقی به مرور زمان گرد و غبار فراوانی به خود جذب می‌کنند. مشتری باید برندی را خریداری کند که امکان شستشو تیغه‌ها را داشته باشد.
  • ضد حریق: همان طور که در بالا اشاره کردیم، تیغه‌های شیشه‌ای (پلی کربنات) از خواص ضد حریق برخوردار هستند. این تیغه‌ها قابلیت تحمل دما تا 300 درجه را دارند و بر اثر افزایش دما، ذوب نمی‌شوند. این مسئله منجر می‌شود که امنیت و استحکام تیغه افزایش یابد و حریق به درون ساختمان منتقل نشود.
  • ضد سرقت: بهترین برند تیغه کرکره اتوماتیک، برندی است که ویژگی ضد سرقت بودن را مورد توجه قرار دهد. معمولا تیغه‌هایی که خاصیت ضد سرقت آن‌ها بالا است، بیشتر برای محیط‌هایی مثل طلا فروشی، بانک، صرافی و … به کار برده می‌شوند. پیشنهاد می‌شود که برای افزایش خاصیت ضد سرقت، قفل هوشمند کوچکی در انتهای سمت چپ و راست تیغه‌ها نصب نمایید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *