بلاگ

با انواع مدل‌های درب ریلی و کاربرد آنها آشنا شوید

با انواع مدل‌های درب ریلی و کاربرد آنها آشنا شوید

استفاده از درب‌های ریلی در محیط‌های مختلف مزایای متعددی را به دنبال دارد و به همین دلیل استفاده از آن‌ها در محیط‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها رواج یافته است. از جمله این مزایا می توان به راحتی استفاده، امنیت بیشتر، زیبایی و استفاده بهتر از فضا اشاره کرد. این درب‌ها از لحاظ جنس مواد به کار رفته و طرز کار انواع مختلفی دارند که از این جهت هر کدام از آن‌ها مناسب فضای به خصوصی هستند. برای آشنایی با دیگر محصولات از جمله درب اتوماتیک، درب پارکینگ، درب شیشه ای، کرکره برقی، راهبند و غیره کلیک کنید.

نحوه کار درب‌های ریلی

ویژگی مشترک بیشتر این درب‌ها آن است که نیازی به باز شدن به سمت درون و بیرون محیط مورد استفاده ندارند و مخصوصا در مواردی که به عنوان درب پارکینگ از آن‌ها استفاده می‌شود، ورود و خروج خودرو از طریق این درب ها با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد. درب‌های سنتی از یک، دو و یا چند لولا در راستای عمودی استفاده می‌کردند که بدنه اصلی با تکیه بر آن‌ها در محور جلو و عقب حرکت کرده و باز و بسته می‌شد. فن به کار رفته در درب‌های ریلی این است که درب به کناره‌ها حرکت کرده و این امر موجب شد سازندگان لولاهای عمودی سنتی را کنار گذاشته روی به ریل‌هایی بیاورند که در پایین، بالا و یا کناره‌ها قرار گرفته و درب بر روی آن‌ها به طرفین و یا در معدود مواردی به سمت بالا و پایین حرکت کند.

کنار گذاشتن لولاها به عنوان تکیه‌گاه‌های اصلی درب مزیت دیگری هم داشت و آن هم این است که حرکت درب بر روی لولاهای فلزی معمولا صدای زیادی تولید می‌کرد و همین امر مستلزم روغن‌کاری و تعمیر زود به زود قطعات می‌شد اما نیاز به چنین رسیدگی‌هایی در درب‌های ریلی کاهش داشته و همچنین انجام چنین تعمیراتی هم در درب‌های ریلی مدرن بسیار ساده‌تر و با دردسر کمتری نسبت به درب های سنتی انجام می‌شود.

انواع درب های ریلی

انواع درب‌های ریلی

نیاز به کاربردهای گوناگون و تقاضا برای درب‌هایی که به زیبایی ساختمان بیفزایند موجب شده که سازندگان انواع متفاوتی از درب‌های ریلی را ابداع کنند هر کدام با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود، نیازهای بخشی از مشتریان را برطرف می‌کنند.

درب‌های کشویی معمولی

این نوع پایه‌ای ترین و پر استفاده‌ترین نوع از درب‌های ریلی است که طرح‌ها و مدل‌های مختلفی هم برای آن وجود دارد. در بیشتر مدل‌ها ریل‌ها به صورت افقی قرار می‌گیرند و درب با حرکت روی غلتک‌های واقع در ریل‌ها به دو سمت حرکت می‌کند در بیشتر مدل‌ها غلتک‌ها در زیر درب قرار می‌گیرند اما در برخی هم طراحی به صورتی است که غلتک‌ها در بالا قرار می‌گیرند و درب بر روی زمین حرکت می‌کند.

درب‌های کشویی دوقسمتی

طرز کار این درب‌ها شبیه نوع معمولی درب‌های کشویی است با این تفاوت که در این مدل دو قسمت درب در دو طرف قرار می‌گیرند و با حرکت روی ریل‌ها به یکدیگر نزدیک و یا از هم دور می‌شوند و به این ترتیب درب باز و بسته می‌شود. درب‌های کشویی دوقسمتی که به مدل Pocket هم معروف هستند در صورت اجرای درست باید به شکلی قرار بگیرند که بخش انتهایی درب درون دیوارهای کناری قرار گرفته و هنگام باز شدن درب، این بخش‌ها پنهان می شوند.

درب‌های دوقسمتی فرانسوی

این درب‌ها مدل تغییر یافته درب‌های دوقسمتی مدل pocket هستند اما به دلیل قرار نگرفتن درون دیوارهای کناری در طرفین نیاز به فضای زیادی دارند به همین دلیل بیشتر از آن‌ها برای درب‌های ورودی ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. البته در مواردی هم طراحی‌های شیک‌تری از این درب‌ها وجود دارند که برای فضاهای داخلی خانه‌ها به کار می‌روند.

درب‌های آکاردئونی

همان طور که از نام این درب‌ها پیداست، مانند آکاردئون از دو سمت باز و بسته می‌شوند. در ساخت آن‌ها از مواد بسیار سبک استفاده می‌شود چرا که باید مرتبا جمع شده و مجدد باز شوند.

کاربردهای درب‌های ریلی

کاربردهای درب‌های ریلی

به کارگیری درب‌های ریلی در خانه و محل کار به دلیل کاربردهای متعدد آن می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد.

1. صرفه‌جویی در انرژی

درهای کشویی می توانند عایق های کارآمدی در مقابل گرما و سرما باشند و موجب شوند که خانه شما در زمستان گرم و در تابستان خنک بماند.

درهای کشویی که به واشرهای کامپوزیتی مجهز شده‌اند عایق‌های حرارتی مطلوبی را ارائه می‌کنند و در نتیجه به طور موثر به عنوان عایقی در برابر آب و هوا و صدا عمل می‌کنند و گرد و غبار، باد و باران را نیز از خانه دور می‌کنند.

2. دید بهتر از درون و بیرون

بعضی مدل‌های این درب‌ها بخش‌های شیشه‌ای بزرگی دارند که باعث می‌شود بتوان دید بهتری از فضاهای داخلی و خارجی خانه داشت که این می‌تواند احساس بهتری به ساکنان خانه بدهد.

3. ایمنی

در گذشته، درب‌های کشویی به ندرت با استفاده از شیشه ایمنی نصب می شدند. به همین دلیل برای اکثریت افراد این طور جا افتاده بود که درب‌های کشویی خطرناک هستند. با این حال، امروزه شرایط تغییر کرده است و صاحبان خانه‌ها و محیط‌های اداری اکنون می توانند درب‌های کشویی را با شیشه ایمنی نشکن تهیه کنند.

4. صرفه جویی در فضا

درب‌های کشویی بدون لولا کار می کنند و به جای باز و بسته شدن به سمت داخل و خارج، به سادگی در امتداد یک مسیر حرکت می کنند. این بدان معنی است که هیچ فضای اضافی برای قوس درب مورد نیاز نیست زیرا این درب‌ها به سادگی توسط یک بدنه که روی پانل دیگری می لغزد باز می شوند.

5. نور طبیعی

درب‌های کشویی دارای بخش‌های شیشه‌ای بسیار بزرگی هستند که از بالا به پایین هر پانل درب کشیده می‌شوند. این طراحی جالب موجب می‌شود که بتوانید از فضای داخلی سرشار از نور طبیعی در طول روز لذت ببرید.

6. دسترسی آسان

درب‌های کشویی به راحتی روی ریل های خود حرکت می‌کنند. برای باز کردن این درها، باید آنها را به آرامی کنار بزنید تا باز شوند. این امکان دسترسی آسان به مناطق بیرونی را فراهم می‌کند، که به ویژه در ماه‌های گرم تابستان مفید است.

7. سازگار با محیط زیست

برخی از درب‌های کشویی دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را با محیط زیست سازگار می‌کند. به عنوان مثال، خریداران می‌توانند درب‌های کشویی ساخته شده از چوب را تهیه کنند که تجدیدپذیر و بادوام هستند و همچنین می‌توانند به عنوان عایق خوبی برای سرما و گرما هم عمل می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *