بلاگ

راهبند الکتریکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

راهبندها از جمله تجهیزات مهم برای کنترل عبور مرور هستند. در این مقاله با راهبند الکتریکی و انواع آن آشنا خواهیم شد.

در دنیای امروز برای کنترل برخی اماکن مهم و شلوغ از وسیله‌ای به نام راهبند استفاده می‌شود. راهبندها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام برای یک مکان خاص کاربرد دارند. برخی راهبندها مخصوص کنترل تردد خودروها هستند و طبیعتا در مکان‌هایی مانند پارکینگ یا جاده‌ها از آنها استفاده می‌شود. بعضی دیگر از راهبندها برای کنترل رفت و آمد افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنها می‌توان در فروشگاه‌های بزرگ، فرودگاه‌ها یا استادیوم‌های ورزشی استفاده کرد. به‌طور کلی راهبند یکی از تجهیزات مهم و اساسی برای کنترل رفت و آمدها در یک مکان به‌حساب می‌آید. نمونه جدیدتری از راهبندها وجود دارند که به‌طور خودکار می‌توانند فعالیت کنند. این تجهیزات که به آنها راهبند الکتریکی گفته می‌شود، مخصوصا در مکان‌هایی که تردد بسیار زیاد باشد می‌توانند باعث صرفه‌جویی در زمان و همچنین هزینه‌ها شوند. راهبندهای الکتریکی نیز دارای انواع مختلفی هستند که در این مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

راهبند الکتریکی چیست؟

راهبند الکتریکی چیست؟

همان‌طور که گفتیم با شلوغ‌تر شدن جوامع و نیاز مبرم به کنترل عبور و مرورها، استفاده از راهبندها نیز رایج‌تر شده است. در گذشته بیشتر از راهبندهای دستی استفاده می‌شد که لازم بود یک نفر به عنوان مسئول راهبند، وظیفه بالا و پایین کردن آن را به عهده بگیرد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد تولید انواع راهبندهای الکتریکی هستیم که برای باز و بسته کردن آنها تنها زدن یک دکمه کافی است.

تصور کنید در مکان‌های شلوغ که تردد خودروها بسیار زیاد است، استفاده از راهبندهای الکتریکی که به‌‌طور خودکار باز و بسته می‌شوند، تا چه حد می‌تواند در وقت صرفه‌جویی کند و باعث جلوگیری از هدر رفتن زمان افراد شود. راهبندهای الکتریکی بهترین گزینه برای مکان‌های شلوغ هستند و کارایی فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند. مخصوصا در سال‌های اخیر که صنعت راهبند الکترونیکی پیشرفت‌های زیادی کرده، انواع مختلف آنها تولید شده‌اند و می‌توان در موقعیت‌های متفاوت از چنین راهبندهایی استفاده کرد.

برای آشنایی بهتر با راهبند الکتریکی و طرز کار آن بد نیست که به معرفی اجزای اصلی این وسیله بپردازیم. مهمترین قسمت‌های یک راهبند الکتریکی عبارتند از:

  • بازو: بازوی راهبند در واقع همان دسته‌ای است که مانع از عبور و مرور وسایل نقلیه می‌شود. با بالا و پایین کردن بازو می‌توان مسیر را باز یا مسدود کرد.
  • بدنه اصلی: جعبه‌ای است که معمولا از جنس فلز ساخته می‌شود و تجهیزات راهبند داخل آن قرار می‌گیرند.
  • موتور الکتریکی: موتور در واقع اصلی‌ترین بخش راهبند است که به‌طور هماهنگ با گیربکس یا یک پمپ کار می‌کند و باعث باز و بسته شدن بازو می‌شود.
  • فنر تعادل: فنری است که به موتور الکتریکی کمک می‌کند تا در هنگام بالا و پایین بردن بازو، فشار کمتری را متحمل شود.
  • سیستم کنترل: این سیستم باید توسط یک اپراتور (شخص) تنظیم و کنترل شود. معمولا آن را در اتاق نگهبانی قرار می‌دهند تا به راحتی در دسترس باشد.

انواع راهبند الکتریکی

انواع راهبند الکتریکی کدامند؟

راهبندهای الکتریکی دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع نیاز کاربران، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به برخی از انواع راهبندها اشاره خواهیم کرد:

  • راهبند بازویی: یکی از پرکاربردترین راهبندها که در اماکن مختلف مثل پارکینگ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، راهبند بازویی است. در این راهبند، یک موتور الکتریکی، بازو را از یک طرف بالا یا پایین می‌آورد.
  • راهبند ستونی: این راهبندها به شکل استوانه‌هایی هستن که درون زمین نصب می‌شوند و در مواقع لزوم بیرون می‌آیند و مانع از عبور افراد یا خودروها می‌شوند.
  • راهبند آکاردئونی: این راهبندها همان‌طور که از نام‌شان پیداست، به‌صورت آکاردئونی باز و بسته می‌شوند. مزیت آنها این است که فضای کمی را اشغال می‌کنند و برای محیط‌هایی که دارای محدودیت ارتفاع هستند، گزینه مناسبی به شمار می‌روند.
  • راهبند سطحی: این نوع راهبند را بیشتر برای مسدود کردن جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. طرز کار آنها به این شکل است که یک صفحه فولادی بزرگ از درون زمین خارج می‌شود و مسیر را سد می‌کند.

چرا باید از راهبند استفاده کنیم؟

بدون شک اصلی‌ترین دلیل استفاده از راهبند آن است که به حفظ امنیت اماکن کمک می‌کند. اگر در ورودی ساختمان مسکونی یا محل کار شما راهبند قرار نداشته باشد، هر کسی می‌تواند وارد آنجا شده یا به راحتی خارج شود که این موضوع از نظر امنیتی مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. با وجود راهبندها، امکان کنترل و بررسی تمام ورود و خروج‌ها وجود خواهد داشت.

حالا تصور کنید که در مکان‌های شلوغ، به‌صورت شبانه‌روزی چه تعداد فرد یا خودرو باید توسط راهبند مورد کنترل قرار بگیرند. در چنین جاهایی استفاده از راهبند الکتریکی کار را ساده‌تر کرده است. این راهبندها با سرعت بسیار بالا و بدون نیاز به دخالت مستقیم شما می‌توانند رفت و آمد را کنترل کنند.

خرید راهبند الکتریکی

در هنگام خرید راهبند الکتریکی به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام تهیه راهبند برای ساختمان خود باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. مثلا طول راهبند از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر بازوی راهبند کوتاه باشد، کارایی لازم را برای حفظ امنیت نخواهد داشت و اگر هم بیش‌ از حد بلند باشد، به دیوار یا سقف گیر می‌کند. مورد بعدی سرعت حرکت راهبند است. باید ببینید که برای چه کاری نیاز به نصب راهبند دارید. اگر لازم است سرعت آن بالاتر یا کندتر از حالت عادی باشد، باید در هنگام خرید این نکته را مدنظر داشته باشید.

میزان تردد در طول شبانه‌روز، قدرت یا ولتاژ منبع تغذیه، توان موتور، نوع باتری و سیستم برق، همگی از جمله مواردی هستند که در هنگام خرید راهبند باید مورد توجه قرار بگیرند. البته لازم نیست دانش فنی بالایی برای این کار داشته باشد. با انتخاب یک شرکت قابل اعتماد می‌توانید مشاوره دقیقی از آنها بگیرید و بهترین راهبند الکتریکی را انتخاب کنید. شرکت البرز صنعت به عنوان مجری انواع سیستم‌ها امنیتی، آماده است تا مشاوره کامل و جامعی را به شما ارائه دهد تا در انتخاب و خرید انواع راهبند با مشکلی مواجه نشوید. فقط کافی است از طریق شماره‌های ذکر شده در سایت با ما تماس بگیرید.

تعمیر و نگهداری راهبند به چه صورت است؟

برای نگهداری از راهبندهای یک سری نکات وجود دارد که لازم نیست همه افراد از آن مطلع باشند. با توجه به نوع راهبندی که خریداری می‌کنید، توضیحات مربوط به نحوه نگهداری از آن، از سوی شرکت مربوطه به شما ارائه خواهد شد. در صورت خرابی راهبند الکتریکی هم باید با شرکتی نصب کننده آن تماس بگیرید. این کار کاملا فنی و تخصصی است و نباید خودتان برای تعمیر راهبند اقدام کنید.

در این مقاله سعی کردیم به معرفی راهبند الکتریکی و انواع آن بپردازیم. همان‌طور که گفتیم، راهبندها یکی از اصلی‌ترین تجهیزات برای حفظ امنیت اماکن هستند و آشنایی با آنها کمک می‌کند تا بتوانید محیطی امن‌تر برای خود ایجاد کنید. در پایان اگر سوالی در این زمینه دارید حتما با کارشناسان ما در البرز صنعت تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *