بلاگ

انواع دوربین های مدار بسته + راهنمای خرید و قیمت

انواع دوربین های مدار بسته + راهنمای خرید و قیمت

دوربین های مدار بسته یکی از اصلی‌ترین تجهیزات برای حفظ امنیت در دنیای امروز هستند. در این مقاله راهنمای خرید دوربین مدار بسته را ارائه می‌کنیم.

برای آنکه بتوانید دوربین مداربسته مناسب و با کیفیتی را انتخاب کنیم، باید انواع این دوربین‌ها را بشناسیم و با طرز کار آنها نیز تا حدودی آشنا باشیم. هر کدام از مدل‌های مختلف دوربین‌های مداربسته دارای ویژگی‌ها و کارکرد مخصوص به خودشان هستند و در موارد متفاوتی به کار گرفته می‌شوند. ما در این مقاله می‌خواهیم به معرفی انواع دوربین مدار بسته بپردازیم و همچنین با نکات مختلف پیرامون این دوربین‌ها آشنا شویم. پس اگر به فکر خرید دوربین مدار بسته هستید و نیاز به راهنمایی دارید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

برای آشنایی با دیگر محصولات از جمله درب اتوماتیک، درب پارکینگ، درب شیشه ای، کرکره برقی، راهبند و غیره کلیک کنید.

دوربین مدار بسته (CCTV) چیست؟

دوربین مدار بسته در واقع ترجمه‌ای از ترکیب انگلیسی Closet Circuit Television است که به اختصار آن را CCTV می‌گویند. دوربین مداربسته اصطلاحا به دوربین‌هایی گفته می‌شود که در یک محل به‌صورت ثابت نصب می‌شوند و می‌توانند تصاویر را به نقطه دیگری ارسال کنند. از آنجا که این دوربین‌ها بیشتر برای حفظ امنیت و نظارت روی محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، به آنها دوربین امنیتی نیز گفته می‌شود.

دوربین‌های مدار بسته دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم. همچنین با تاریخچه این نوع دوربین به‌طور مختصر آشنا می‌شویم و موارد کاربرد آن را بازگو خواهیم کرد.

دوربین مدار بسته (CCTV) چیست؟

تاریخچه دوربین مدار بسته

نخستین دوربین مدار بسته در سال 1942 در آلمان مورد استفاده قرار گرفت. یک مهندس آلمانی به نام والتر بروچ مسئول ساخت این دوربین بود که از آن برای مشاهده موشک استفاده شد. چند سال بعد یعنی در سال 1949 اولین دوربین مدار بسته که به‌صورت تجاری تولید شد، وریکون نام داشت. البته همچنان استفاده از این وسیله به‌صورت عمومی رواج نداشت و بیشتر در پایگاه‌های فضایی و برای مشاهده موشک‌ها در هنگام پرتاب مورد استفاده قرار می‌گرفت. حتی برخی از نمونه‌های دوربین مداربسته روی موشک‌ها نصب می‌شدند تا تصاویر را به زمین ارسال کنند.

برای اولین بار در سال 1973 بود که از یک دوربین مدار بسته در مکانی عمومی رونمایی شد. این دوربین در میدان تایمز نیویورک نصب شد و هدف از این کار کمک به کاهش جرایم بود. هر چند این دوربین در نهایت کمک زیادی به کاهش جرم نکرد، اما باعث شد تا استفاده از آن رواج بیشتری پیدا کند. در سال 1980 دوربین‌های مدار بسته به شکل گسترده‌تری در آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند و از آنها برای کنترل ساختمان‌ها و مکان‌های عمومی استفاده شد.

رفته رفته دوربین‌های مدار بسته در سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار گرفتند و پیشرفت تکنولوژی باعث شد تا امکانات زیادی به آنها اضافه شوند. مثلا در سال 1990 بود که قابلیت ضبط پس از شناسایی حرکت به این دوربین‌ها اضافه شد که یک ویژگی کاربردی به شمار می‌رفت. پلیس هم کم کم به استفاده بیشتر از این دوربین‌ها روی آورد و آنها را به‌طور گسترده در سطح شهرها نصب کرد.

دوربین امنیتی برای چه مواردی کاربرد دارد؟

دوربین‌های مدار بسته در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه از آنها برای حفظ امنیت اماکن، کنترل ترافیک، کاربردهای صنعتی، صنایع نظامی و حتی برای ارتباطات ویدیویی استفاده می‌شود. در ادامه به چند مورد از کاربردهای رایج دوربین‌های مداربسته اشاره می‌کنیم:

  • حفظ امنیت اماکن: در بسیاری از موارد، از دوربین‌ها مدار بسته برای حفظ امنیت در اماکن مختلف استفاده می‌شود. در مکان‌هایی که احتمال وقوع جرم زیاد است، این دوربین‌ها می‌توانند نقش کنترلی مهمی داشته باشند.
  • کنترل ترافیک: امروزه در شهرها و جاده‌های شلوغ برای کنترل ترافیک از دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌شود. این دوربین‌ها می‌توانند سرعت‌های غیرمجاز را به‌خوبی تشخیص دهند و حتی شماره پلاک خودروها را ثبت و ضبط کنند.
  • کاربرد صنعتی: در کارخانه‌های صنعتی، هر جا که حضور انسان می‌تواند خطرناک باشد، می‌توان از دوربین‌های مدار بسته برای کنترل محیط استفاده کرد.
  • حفظ امنیت نقل و انتقالات: در نقل و انتقالات شهری یا بین شهری، می‌توان از دوربین مدار بسته برای حفظ امنیت استفاده کرد. برای نمونه دوربین‌هایی که درون مترو یا برخی اتوبوس‌ها نصب می‌شوند به همین دلیل هستند.

انواع دوربین مدار بسته

انواع دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته دارای انواع مختلفی هستند. این دوربین‌ها را از نظر نوع سیگنال می‌توان به سه دسته آنالوگ، IP و دومنظوره تقسیم‌بندی کرد. اما از نظر فرم و شکل ظاهری نیز دارای انواع متفاوتی هستند که در ادامه همه این موارد را نام برده و درباره آنها توضیح می‌دهیم.

دوربین مدار بسته آنالوگ

یکی از پرطرفدارترین دوربین‌های مدار بسته در بین مشتریان، دوربین‌ها آنالوگ هستند که دلیل محبوبیت آنها نیز قیمت مناسب و سادگی نصب‌شان است. اما از طرفی به خاطر محدودیتی که در کیفیت تصاویر و قابلیت‌های این نوع دوربین وجود دارد، برخی افراد ترجیح می‌دهند که از آن استفاده نکنند. شاید برای این افراد استفاده از دوربین آنالوگ HD انتخاب بهتری باشد. در غیر این صورت می‌توانند به سراغ مدل‌های دیگر بروند. در این دوربین‌ها، دستگاه ضبط کننده از نوع DVR است.

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP

در این دوربین‌ها، دستگاه ذخیره کننده از نوع NVR است. کیفیت تصاویر ضبط شده در این نوع دوربین‌ها بیشتر است، اما قیمت بالاتر آن می‌تواند به عنوان یکی نکته منفی تلقی شود. به هر حال برای برخی از کاربری‌ها که کیفیت تصاویر از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده از دوربین‌های تحت شبکه یا IP اولویت دارد.

دوربین مدار بسته دام (Dome)

کلمه Dome در زبان انگلیسی به معنی گنبد است. این دوربین‌ها را نیز به دلیل شکل ظاهری‌شان به این صورت نام‌گذاری کرده‌اند. معمولا این دوربین‌ها را زیر سقف نصب می‌کنند و بیشتر برای مکان‌های داخلی مناسب هستند. مثلا در داخل خانه، ساختمان‌های اداری و حتی اتوبوس یا مترو می‌توان از دوربین‌های دام استفاده کرد.

دوربین مدار بسته بولت (Bullet)

این دوربین‌ها بیشتر در مکان‌های بیرونی و روی دیوارهای نصب می‌شوند. معمولا به شکل استوانه‌ یا مکعب هستند و از مقاومت بدنه خوبی برخوردارند. به‌منظور جلوگیری از دزدیده شدن، این دوربین‌ها را در ارتفاع بالا نصب می‌کنند. کیفیت تصاویر آنها نیز بسته به مدلی که انتخاب می‌شود، متفاوت خواهد بود.

دوربین مدار بسته بولت (Bullet)

دوربین مدار بسته صنعتی یا باکس (Box)

دوربین‌های مداربسته صنعتی معمولا به شکل مکعب مستطیل ساخته می‌شوند. دوربین‌های باکس بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای زیادی دارند. لنز این دوربین‌ها معمولا قابل جداسازی است و به‌طور مستقل به بدنه دوربین وصل می‌شود.

دوربین مدار بسته اسپید دام چرخشی یا PTZ

این دوربین‌ها بیشتر برای محیط‌های وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابلیت چرخیدن دارند و به همین دلیل می‌توانند فضای گسترده‌ای را پوشش دهند. گردش دوربین را می‌توان از راه دور کنترل کرد و امکان زوم کردن نیز وجود دارد. برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر این دوربین هستند که به‌طور خودکار سوژه را دنبال می‌کنند و عمل چرخیدن یا زوم کردن را به‌طور اتوماتیک انجام می‌دهند.

دوربین مدار بسته چشم ماهی (Fish Eye)

این دوربین‌ها که به دلیل شباهت‌شان به چشم ماهی به این صورت نام‌گذاری شده‌اند، زاویه دید گسترده‌ای دارند و امکان مشاهده تصاویر در جهت‌های مختلف را فراهم می‌کنند. البته در دوربین‌های Fish Eye ارتفاع و زاویه اولیه نصب دوربین اهمیت زیادی خواهد داشت.

دوربین مدار بسته مخفی یا مینیاتوری

این دوربین‌ها بسیار کوچک هستند و به همین دلیل به آنها دوربین مداربسته مخفی نیز گفته می‌شوند. امکان نصب آنها در مکان‌های مختلف و حتی روی بدن افراد یا وسایل متحرک نیز وجود دارد. دوربین‌های مینیاتوری معمولا در مواقعی استفاده می‌شوند که امکان استفاده از دوربین‌های بزرگتر وجود ندارد.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا راهنمای کاملی برای خرید دوربین مدار بسته را ارائه کنیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید یا برای انتخاب دوربین مناسب به مشاوره نیاز دارید، حتما از طریق شماره‌های درج شده در همین سایت با کارشناسان ما در البرز صنعت تماس بگیرید. ما شما را راهنمایی می‌کنیم تا بتوانید بهترین دوربین مداربسته مناسب برای ساختمان یا محوطه خود را خریداری و نصب کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *