بلاگ

گیت فروشگاهی چیست؟ انواع گیت فروشگاهی و کاربرد آنها

گیت فروشگاهی چیست؟ انواع گیت فروشگاهی و کاربرد آنها

گیت فروشگاهی (EAS) که به آن سیستم ضدسرقت فروشگاهی هم گفته می‌شود، یکی از ابزارهایی است که امروزه در فروشگاه‌های بزرگ، برای محافظت از اجناس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید شما هم دیده باشید که در برخی از فروشگاه‌ها، مخصوصا فروشگاه‌های پوشاک، به اجناس خود یک قطعه پلاستیکی کوچک نصب می‌کنند. به این قطعات «تگ» گفته می‌شود و کاربرد اصلی آنها، جلوگیری از دزدیده شدن اجناس است. کارکرد این تگ‌ها به این صورت است که در کنار درب خروجی، نرده‌هایی نصب می‌شوند که گیرنده و فرستنده امواج رادیویی هستند. چنانچه یکی از تگ‌ها از کنار این نرده‌ها عبور کند، آلارم یا زنگ هشدار به صدا درمی‌آید. به چنین سیستمی، گیت فروشگاهی یا سیستم ضدسرقت فروشگاهی می‌گویند که در زبان انگلیسی Electronic Article Surveillance یا به اختصار EAS نام دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به‌طور کامل توضیح دهیم که گیت فروشگاهی چیست و چگونه کار می‌کند. همچنین با انواع سیستم‌های ضدسرقت فروشگاهی آشنا می‌شویم و مزایای استفاده از آنها را بازگو می‌کنیم.

برای آشنایی با دیگر محصولات از جمله درب اتوماتیک، درب پارکینگ، درب شیشه ای، کرکره برقی، راهبند و غیره کلیک کنید.

قیمت گیت فروشگاهی

گیت فروشگاهی چیست؟

گیت فروشگاهی همان سیستمی است که روی امنیت کالاها و اجناس یک فروشگاه نظارت دارد. گیت فروشگاهی معمولا از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه درباره آنها توضیح خواهیم داد. سیستم کار گیت فروشگاهی به این صورت است که در محل درب خروجی فروشگاه، آنتن‌هایی قرار می‌گیرند. روی اجناس فروشگاه نیز یک سری تگ یا لیبل قرار داده می‌شوند. چنانچه این تگ‌ها به آنتن‌هایی که در کنار درب خروجی قرار گرفته‌اند نزدیک شوند، یک آلارم فعال خواهد شد. بنابراین، قبل از اینکه مشتریان بخواهند اجناس را از فروشگاه خارج کنند، باید حتما توسط متصدیان فروش، تگ‌ها و لیبل‌ها از اجناس جدا شده یا غیرفعال شوند.

معمولا برای گیت فروشگاهی از نام‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به دزدگیر لباس، گیت ضد سرقت، دزدگیر اجناس، دزدگیر فروشگاهی و گیت پوشاک اشاره کرد.

مزایای استفاده از گیت فروشگاهی

بسیاری از فروشگاه‌ها هستند که ترجیح می‌دهند مشتریان را در بررسی و لمس کردن کالا آزاد بگذارند. این مورد بیشتر در فروشگاه‌های لباس دیده می‌شود که مشتری باید جنس لباس را در دستان خود لمس کند و کیفیت آن را تایید نماید. در این فروشگاه‌ها، یک نگرانی عمده وجود دارد و آن هم به سرقت رفتن اجناس است. در روزهای شلوغ، افراد سودجو می‌توانند به راحتی از فرصت استفاده کنند و لباس‌ها یا اجناس دیگر فروشگاه را به سرقت برسانند. مخصوصا در فروشگاه‌های بزرگ که امکان نظارت روی همه مشتریان غیرممکن است.

برای تامین امنیت در چنین فروشگاه‌هایی، از تجهیزات کنترلی خاصی استفاده می‌شود. مثلا دوربین مدار بسته یکی از انواع تجهیزاتی است که می‌تواند نقش پررنگی در نظارت روی بخش‌های مختلف فروشگاه داشته باشد. اما گیت‌های فروشگاهی کارایی بیشتری در جلوگیری از سرقت اجناس دارند. به هر حال برخی از مکان‌های فروشگاه از چشم دوربین‌ها دور می‌مانند. همچنین در مکان‌هایی مانند اتاق پرو یا سروریس بهداشتی، دوربین وجود ندارد. بنابراین راهکار نهایی برای جلوگیری از سرقت اجناس، استفاده از گیت فروشگاهی است.

استفاده از این گیت‌ها در فروشگاه‌های بزرگ، مغازه‌های پوشاک، کتابخانه‌ها، اماکن اداری و … با قیمتی مقرون‌به‌صرفه امکان‌پذیر است و به مدیران این اماکن اجازه می‌دهد تا روی کارکنان و مشتریان‌شان نظارت دقیقی داشته باشند.

گیت فروشگاهی (EAS)

عملکرد گیت‌های فروشگاهی چگونه است؟

گیت‌های فروشگاهی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که این بخش‌ها به‌صورت هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند تا بتوانند ایمنی فروشگاه را تامین کنند. سه بخش اصلی در گیت‌های فروشگاهی عبارتند از: آنتن، برد الکترونیکی و تگ‌ها.

آنتن‌ها در واقع همان نرده‌هایی هستند که در کنار درب خروجی فروشگاه قرار می‌گیرند. معمولا آنها را در دو طرف درب قرار می‌دهند، چون یکی از آنتن‌ها به عنوان فرستنده امواج عمل می‌کند و دیگری گیرنده است. وقتی تگ‌ها از بین این دو آنتن عبور کنند، در صورتی که قبلا غیرفعال نشده باشند، آلارم به صدا در می‌آید. بردهای الکترونیکی نیز داخل آنتن قرار دارند و یکی از بخش‌های مهم در سیستم گیت فروشگاهی محسوب می‌شوند.

معمولا کارکنان فروشگاه نیز دارای ابزار خاصی هستند که به‌وسیله آن می‌توانند تگ‌ها را به راحتی از اجناس جدا کنند. بنابراین مشتری باید حتما اجناس مورد نظرش را در اختیار متصدیان فروشگاه قرار دهد تا آنها به جدا کردن تگ‌ها بپردازند.

گیت‌های فروشگاهی را در هر مکانی می‌توان نصب کرد. حتی امکان نصب آنها در مکان ورودی سرویس بهداشتی یا اتاق پرو نیز وجود دارد. در این صورت از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری خواهد شد. البته سیستم گیت فروشگاهی دارای امواج قدرتمندی است که حتی از زیر لباس و بدن افراد نیز قابل تشخیص هستند.

سیستم ضدسرقت فروشگاهی

انواع گیت‌ فروشگاهی (EAS)

گیت‌های فروشگاهی دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نیاز، می‌توان از آنها استفاده کرد. در ادامه به معرفی انواع گیت فروشگاهی و سیستم ضدسرقت در فروشگاه‌ها و اماکن می‌پردازیم:

گیت‌های الکترومغناطیس EM

این نوع گیت‌ها از طریق نیروی الکترومغناطیسی کار می‌کنند و دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند. اجازه بدهید اول به معایب و محدودیت‌های آنها اشاره کنیم. گیت‌های الکترومغناطیسی فقط در محدوده کمتر از یک متر (حدود 80 سانتی‌متر) قادر به شناسایی و تشخیص تگ‌ها هستند. همچنین فضای زیادی را اشغال می‌کنند و هزینه نصب و راه‌اندازی‌شان نیز بالا است. اما مزیت اصلی این گیت‌ها آن است که می‌توان تعداد بسیار زیادی تگ و لیبل را با آنها فعال کرد. در نتیجه در مراکزی که اجناس زیادی دارند (مانند فروشگاه لباس یا کتاب‌فروشی) استفاده از این گیت‌ها می‌تواند مناسب باشد.

گیت‌های صوتی-مغناطیسی AM

این گیت‌ها از نیروی مغناطیسی و صوتی به‌طور همزمان استفاده می‌کنند. می‌توانند محدوده بیشتری را پوشش دهند و مخصوصا در برابر فلزات حساسیت بالایی دارند. معمولا در فروشگاه‌های بزرگ لوازم آرایشی و بهداشتی شاهد استفاده از گیت‌های صوتی-مغناطیسی هستیم.

گیت‌های رادیو فرکانسی RF

این نوع از گیت‌ها از امواجه رادیویی برای تشخیص تگ‌ها استفاده می‌کنند. دقت و حساسیت آنها بسیار بالا است و به ندرت دچار خطا می‌شوند. البته این گیت‌ها ممکن است با فروشگاه‌های همجوار تداخل پیدا کنند، اما نصب آنها بسیار سریع و آسان است.

سخن پایانی

امروزه مشتریان ترجیح می‌دهند که خودشان بتوانند اجناس را لمس کنند و کیفیت آنها را مورد بررسی قرار دهند. اما در فروشگاه‌های بزرگ، ممکن است برخی افراد بخواهند از شلوغی سوء استفاده کنند و نسبت به سرقت اجناس اقدام نمایند. بنابراین استفاده از سیستم‌های ضدسرقت اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از بهترین سیستم‌ها برای کنترل ایمنی فروشگاه‌ها و اماکن، گیت فروشگاهی است. ما در این مقاله سعی کردیم که شما را با گیت‌های فروشگاه و طرز کار آنها آشنا کنیم. شرکت البرز صنعت ارائه کننده انواع گیت‌های ضدسرقت و فروشگاهی برای استفاده در اماکن مختلف است. چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، حتما با کارشناسان ما در البرز صنعت تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *